Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFinstad, Marian
dc.date.accessioned2013-09-24T07:30:10Z
dc.date.available2013-09-24T07:30:10Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/132940
dc.descriptionBacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2013no_NO
dc.description.abstractSammendrag: I en sørafrikansk kontekst har jeg sett nærmere på nivået i den grunnleggende lese- og skriveopplæringen i 2. trinn ved skole A. Gjennom å analysere nasjonale tester i lese- og skriveferdigheter, viste resultatene at nivået er lavt i forhold til nasjonale planer. Jeg ville derfor se nærmere på hva som er årsaken til disse svake resultatene. Gjennom intervju og observasjoner, viser det seg at årsaken kan være interne og eksterne faktorer som ligger til grunn for at elevene gjør det svakt på testene. Skolen er fattig og ligger i et tungt belastet område med mye kriminalitet. Resultatene fra de nasjonale testene blir offentlig gjort, og de mest ressursfulle lærerne flykter til bedre skoler og de svakeste skolene sitter igjen med lærermangel og ufaglærte lærere. Disse og flere andre faktorer gjør at dette er en skole med mange vanskelige utfordringer i hverdagen og at kvaliteten på undervisningen kanskje ikke er det som kommer i første rekke.no_NO
dc.description.abstractSummary: In a South African context, I have studied the level in literacy in Grade 2 at School A. Through an analysis of the results of the National tests in literacy, I found that the learner’s outcomes are far below the national level. I wanted to explore the causes that lie behind these results. Through interviews and observations I found internal and external factors that make an impact on the students learning and bad results. The school is situated in a poor area with a high rate of crime. The results of the national tests are officially, and the most resourceful teacher’s wants to work in schools with good results, and the poverty schools are left with uneducated teachers and teacher shortage. These and many other factors make this a school with a lot of struggles, and the quality of teaching could be what comes in a second row.
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectleseferdigheter
dc.subjectskriveferdigheter
dc.subject2. trinn
dc.subjectSør-Afrika
dc.subjectGLU
dc.title"Breaks are a waste of time": En undersøkelse av nivået i lese- og skriveferdighetene i 2. trinn ved skole A i Sør-Afrikano_NO
dc.title.alternative"Breaks are a waste of time": An exploring study of the level in literacy in grade 2 in School A in South Africa.no_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280no_NO
dc.source.pagenumber35no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel