Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRøste, Linn
dc.date.accessioned2013-09-25T09:42:02Z
dc.date.available2013-09-25T09:42:02Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/132970
dc.descriptionBacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2013no_NO
dc.description.abstractSammendrag: Engasjerte og støttende foreldre øker elevenes læringsutbytte, og de aller fleste foreldre (over 90 %) har en positiv innstilling til skolen. De hjelper barna med leksene og spør barna hvordan de har hatt det på skolen. Når de hjelper barna sine er de en ekstra ressurs for skolen. Samtidig presterer norske elever dårligere på PISA-undersøkelsen enn andre OECD-land, mens kravet til leseferdigheter i samfunnet øker. Denne oppgaven handler om hvordan læreren kan bruke foreldreressursen i den grunnleggende leseopplæringen på 1. trinn. Vi har i dag bred kunnskap om hvordan vi kan skape et godt skole-hjem-samarbeid, og vi har stor kunnskap om hvordan barn lærer å lese, og om hvordan vi kan forebygge eventuelle lesevansker. Ved å inkludere og engasjere foreldrene, og gi dem anerkjennelse og kunnskap om leseopplæringen, kan kvaliteten på leseopplæringen øke.no_NO
dc.description.abstractSummary: Parental involvement increases pupil achievement at school, and most parents (over 90 %) have a positive attitude towards school. They help their children with their homework and are interested in how their children’s day at school have been. When they help their children, they are a resource to the school. At the same time, Norwegian pupils are not achieving as good as other OECD countries on the PISA study, and the community’s demand for literacy increases. This paper is about how the teacher can utilize the parental resource when the children learn to read. Today we have a broad knowledge on how we can make good partnerships between home and school, and we have knowledge about how children learn to read and how to prevent learning disabilities. By including the parents and giving them acknowledgement and knowledge about how children learn to read, can the quality of the reading training increase.
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectlese- og skriveopplæringno_NO
dc.subjectskole-hjem-samarbeidno_NO
dc.subjectGLUno_NO
dc.titleForeldre som ressurs i leseopplæringenno_NO
dc.title.alternativeParents as a resource when children learn to readno_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280no_NO
dc.source.pagenumber28no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel