Show simple item record

dc.contributor.authorGrøtterud, Petter Marlow
dc.date.accessioned2012-11-01T08:24:58Z
dc.date.available2012-11-01T08:24:58Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/133025
dc.descriptionBachelor i musikkproduksjon, 2012no_NO
dc.description.abstractI denne oppgaven forklarer jeg hvorfor streamingmodellen vi har i Norge i dag gjør det vanskelig for enkeltaktører i musikkbransjen å tjene penger. Det lønner seg ikke for de små, uavhengige selskapene og artistene, fordi folk flest streamer mest internasjonale hits og mainstreammusikk. Det oppstår en ”Superstar-­‐effekt ” . Dette favoriserer de multinasjonale plateselskapene som sitter på disse store internasjonale artistene, og hindrer igjen utviklingen av norsk musikk. Det blir rett og slett for vanskelig å få igjen penger man satser på innspillinger av norske artister. Ved å analysere streamingmodellen vi har i dag som et økosystem kom jeg frem til at modellen ikke er bærekraftig for musikkbransjen. Det er ikke nok stabilitet, den økonomiske fordelingen er skeiv og modellen sikrer heller ikke nok rekruttering av ”morgendagens stjerner”. Blir dette grunnlaget borte har bransjen ikke noe å leve av i morgen. Dette handler ikke om ”for eller imot” streaming, men at vi trenger en justering av modellen vi har i dag, og tenke løsningsorientert. Kanskje må det lovendringer til for å favorisere norsk musikk på bekostning av internasjonalt repertoar? Det handler uansett om en mer rettferdig måte å fordele inntektene fra streaming på. Først da vil vi få en sunn, stabil og bærekraftig musikkbransje i positiv utvikling.no_NO
dc.description.abstractEngelsk sammendrag (abstract):In this thesis I am trying to explain why the streaming model we have in Norway today makes it difficult for the streaming services to make profit. The major record companies earn quite a big chunk of money on this, mainly because of revenue from their enormous catalouge of artists. On the other hand do numerous Norwegian Indie labels and artists struggle more than ever to keep their head above water. The reason is that Norway is such a small market to make revenue on streaming alone, left aside developing new talent. Artists and rightholders are also getting small bits from the streaming of their music. They are getting cents what used to be dollars compared to the physical cd-­‐sales driven economy before. The streamingmodel is not a sustainable economic model for the music business in Norway today. Most people tends to stream international best-­‐sellers, and that favours the major labels. It`s a fact that streaming is driven by the ”Superstar effect”. Norwegian record labels now hardly risks money on new talent and releasing new music other than mainstream anymore. What can the be done to change this skew system? Some say legal actions, to favorize Norwegian catalouge on behalf of international music. This debate should not be just pro or con streaming, but the main goal for the Norwegian music business should be to make sure how to split the share in a fair way. Only then we can keep the music business stabile and sustainable.
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectstreamingno_NO
dc.subjectmusikkno_NO
dc.subjectmusikkbransjenno_NO
dc.subjectinntekterno_NO
dc.subjectWimpno_NO
dc.subjectplateselskaperno_NO
dc.subjectinternasjonale artisterno_NO
dc.subjectbæreevneno_NO
dc.subjectøkonomino_NO
dc.subjectutviklingno_NO
dc.subjectøkonomisk økosystem
dc.titleEr streaming en bærekraftig modell for norsk musikkbransje? : En analyse av streamingmodellen som økonomisk økosystemno_NO
dc.title.alternativeIs streaming a sustainable model for the Norwegian music business? : An analysis of music streaming as an economic ecosystem.
dc.typeBachelor thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Musicology: 110no_NO
dc.source.pagenumber39 s.no_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record