Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorØsterås, Johannes
dc.date.accessioned2008-05-08T06:46:20Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.isbn978-82-7671-661-0
dc.identifier.issn1501-8555
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/133422
dc.description.abstractNorsk: Notatets første del består av et metodekapittel der jeg redegjør for ulike teorier og vitenskapelige tradisjoner for å analysere tekst. Jeg valgte en fenomenologisk/hermeneutisk tilnærming og Paul Ricoeur sin forståelse for å analysere disse dataene. Datainnsamlingen er gjort på videregående skoler i Elverum og Trondheim. Det er til sammen 93 informanter med i undersøkelsen; de er fra ulike studieprogram og det er både jenter og gutter i utvalget. Neste kapittel inneholder resultater fra undersøkelsen. Her er det kategorier for positive og negative sitater om idrett, nyanser, kroppsøving i skolen og idrett på TV. Svarene tyder på at de aller fleste er positive til idrett, men flere har opplevd negative situasjoner med den organiserte idretten. Det viser seg at mange driver med idrett pga. det sosiale, være med venner og fordi de synes det er gøy med fysisk aktivitet.en
dc.description.abstractEnglish: The first part of this manuscript comprises a methodology chapter, where I outline different theories and scientific traditions for the analysis of text. I chose a phenomenological/hermeneutic approach and Paul Ricoeur’s understanding to analyse the present data. The data collection was conducted at secondary schools in Elverum and Trondheim. The sample consists of 93 informants; they are from different programs at secondary school, and there are both boys and girls in the sample. The next chapter comprises a presentation of results. Here are categories for positive and negative citations about sport, nuances, and physical education in school, as well as sport on TV. The results indicate that most adolescents are positive towards sport, but also that some have negative experiences with regards to organised sport. The results also show that many adolescents play sport for social reasons, to be with friends and because physical activity is enjoyable.
dc.format.extent408360 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.relation.ispartofseriesNotaten
dc.relation.ispartofseries02/2008en
dc.subjectidretten
dc.subjectungdomen
dc.subjecthermeneutisk metodeen
dc.subjectkroppsøvingen
dc.titleHva betyr idrett for deg?en
dc.title.alternativeWhat does sport mean for you?
dc.typeWorking paper
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Social science in sports: 330en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel