Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTaarud, Randi
dc.date.accessioned2010-01-22T15:04:52Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.isbn978-82-7671-763-1
dc.identifier.issn1501-8555
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/133430
dc.description.abstractNorsk: I følge Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (KD, 2006) skal barna få allsidige og varierte erfaringer som kan gi godt grunnlag for utvikling og læring. Digitale verktøy (IKT) kan være et eksempel på hvordan skaffe barna kompetanse og ferdigheter i tråd med dagens samfunnsutvikling. Hvordan arbeidet med IKT legges til rette i barnehagene, vil bl.a. kunne avhenge av personalets kompetanse og utstyret i barnehagene. Med bakgrunn i det, er det interessant å fokusere på hva førskolelærerstudentene lærer om pedagogisk bruk av digitale verktøy i utdanningen. Hvilke kompetansebehov har barnehagene i fht pedagogisk bruk av IKT og hvordan harmonerer det med fagplaner i en førskolelærerutdanning? Noen mulige utfordringer for å tilpasse utdanningen til rammeplaner og praksisfeltet drøftes til slutt.en
dc.description.abstractEnglish: According to the national kindergarten curriculum (“Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver”, 2006), diverse and well-varied experiences are essential for the children to build a solid foundation for further development and learning. Digital tools are part of the surroundings that give children skills and competence needed in our society. To what extent digital tools are utilized in kindergartens depends both on the teachers competence and the digital equipment available. Knowing this, a closer look at what students are taught about the educational use of digital tools can be revealing. What is the general level of knowledge concerning digital tools among kindergarten employees, and how does that match the student's curriculum? Finally, relevant challenges are discussed according to the education, plans and the kindergartens.
dc.format.extent365002 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.relation.ispartofseriesNotaten
dc.relation.ispartofseries02/2009en
dc.subjectIKTen
dc.subjectkompetanseen
dc.subjectbarnehageren
dc.subjectførskolelærerutdanningen
dc.subjectfagplaneren
dc.subjectpraksisen
dc.subjectdigitale verktøyen
dc.titleIKT i førskolelærerutdanningenen
dc.title.alternativeDigital tools in Pre-School Teacher Educationen
dc.typeWorking paperen
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280en
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Information and communication technology: 550en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel