Digital kompetanse i ungdomsskolen : arbeidsrapport 2: Ajer
Abstract
Norsk: Dette er en arbeidsrapport fra forskningsprosjektet Bruk av digitale verktøy
– eleven som aktiv kunnskapsprodusent. Målsettingen med prosjektet er å
studere sammenhengen mellom elevenes digitale kompetanse og læring på
grunnskolens ungdomstrinn. Prosjektet gjennomføres som et aksjonsforskningsprosjekt
der aksjonen består i å påvirke lærerne til å bruke mer digitale
verktøy i tråd med Kunnskapsløftet og kravene til digitale kompetanse. Det
er en gruppe elever og lærere på Ajer ungdomsskole som er med i prosjektet.
Åretta ungdomsskole på Lillehammer er med som referanseskole.
Prosjektet skal følge elevene fram til de er ferdige på ungdomsskolen.
Denne rapporten viser elevenes utvikling av digital kompetanse i løpet av
skoleåret 2007/2008. Rapporten bygger på to målinger av de digitale ferdighetene
til elevene: ved starten og ved slutten av det 9. skoleåret. English: This is a work report from a research project on digital literacy and learning
among lower secondary learners in Norway. The overall objective is
to study the possible impacts of digital literacy on learning. The project is
designed as an action research project in order to improve the way digital
tools are used in the learning process in the project school. It started in the
autumn of 2007 and will study the pupils’ achievements in their 9th and 10th
year of school.
This report is based on two surveys: at the start and at the end of the first
year. Indications of changes and possible development in digital literacy
among the pupils are discussed.
Series
Notat10/2008