Show simple item record

dc.contributor.authorFaugli, Bjørn
dc.contributor.authorHope, Rafael
dc.contributor.authorMølster, Terje
dc.contributor.authorWikan, Gerd
dc.date.accessioned2010-01-22T10:20:06Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.isbn978-82-7671-716-7
dc.identifier.issn1501-8555
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/133480
dc.description.abstractNorsk: Dette er en arbeidsrapport fra forskningsprosjektet Bruk av digitale verktøy – eleven som aktiv kunnskapsprodusent. Målsettingen med prosjektet er å studere sammenhengen mellom elevenes digitale kompetanse og læring på grunnskolens ungdomstrinn. Prosjektet gjennomføres som et aksjonsforskningsprosjekt der aksjonen består i å påvirke lærerne til å bruke mer digitale verktøy i tråd med Kunnskapsløftet og kravene til digitale kompetanse. Det er en gruppe elever og lærere på Ajer ungdomsskole som er med i prosjektet. Åretta ungdomsskole på Lillehammer er med som referanseskole. Prosjektet skal følge elevene fram til de er ferdige på ungdomsskolen. Denne rapporten viser elevenes utvikling av digital kompetanse i løpet av skoleåret 2007/2008. Rapporten bygger på to målinger av de digitale ferdighetene til elevene: ved starten og ved slutten av det 9. skoleåret.en
dc.description.abstractEnglish: This is a work report from a research project on digital literacy and learning among lower secondary learners in Norway. The overall objective is to study the possible impacts of digital literacy on learning. The project is designed as an action research project in order to improve the way digital tools are used in the learning process in the project school. It started in the autumn of 2007 and will study the pupils’ achievements in their 9th and 10th year of school. This report is based on two surveys: at the start and at the end of the first year. Indications of changes and possible development in digital literacy among the pupils are discussed.
dc.format.extent647732 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.relation.ispartofseriesNotaten
dc.relation.ispartofseries10/2008en
dc.subjectdigital kompetanseen
dc.subjectdigitale verktøyen
dc.subjectIKTen
dc.subjectpedagogisk bruken
dc.subjectlæringen
dc.subjectungdomsskolenen
dc.titleDigital kompetanse i ungdomsskolen : arbeidsrapport 2: Ajeren
dc.title.alternativeA Survey of Digital Literacy in a Norwegian lower secondary school : work report 2: Ajeren
dc.typeWorking paperen
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record