Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorThoresen, Victoria W.
dc.date.accessioned2012-05-10T08:02:13Z
dc.date.available2012-05-10T08:02:13Z
dc.date.issued2002
dc.identifier.isbn82-7671-344-0
dc.identifier.issn1501-8571
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/133667
dc.description.abstractFra 20-23 april 2002 ble det holdt en internasjonal konferanse ved Høgskolen i Hedmark der deltakere fra 14 land fokuserte på individets rolle i det moderne samfunn, hvilke rettigheter og ansvar de har, og hvordan de kan motiveres til å være aktive, engasjerte borgere—spesielt i forhold til deres rolle som forbruker. Konferansen er en del av en tre-årig internasjonalt Comenius 2.1 prosjekt om ”Consumer education and teacher training: developing consumer citizenship” som ledes av Høgskolen i Hedmark ved prosjekt koordinator, Victoria W. Thoresen. Prosjektets mål er å finne en brukbar definisjon av ”consumer citizenship”, kartlegge i hvilke grad demokratiopplæring tar for seg forbruker relaterte problemstillinger, og utarbeide undervisings materialet for lærerutdanning innenfor feltet. I tillegg har prosjektet intensjonen om å lage en prototype av en rammeplan for ”Consumer citizenship education”. Landene som deltar i det prosjektet og som bidro aktivt på konferansen er: Norge, Sverige, Island, Portugal, Litauen, Estland, England. Konferansen fokuserte på forutsetninger for å oppnå visjonen om mer rettferdig fordeling av ressurser og bedre beskyttelse av forbrukeren. Mange av disse forutsetninger var tett knyttet til utviklingen av ferdigheter som: å få adgang til og kunne bearbeide relevante informasjon, å kunne vurdere konsekvensene for andre av beslutninger man selv tar som forbruker, og å vite hvordan å igangsette endringer i samfunnet. I diskusjonene og presentasjonene på konferansen, ble læreplanene fra de enkelte land analyserte for å se hvor mye av dette er allerede med og hvor mye må føres til. Forskjellene mellom landene var stort. Utveksling av erfaringer med utviklingen av læreplan i forhold til disse tema var en viktig del av konferansen.no_NO
dc.description.abstractEnglish: The first international meeting of the participants in the three year Comenius 2.1 project: “Consumer education and teacher training: developing consumer citizenship” was held in Hamar, Norway on April 20-23,2002. The project is sponsored by the European Commission’s Socrates scheme and has as its main objective to further cooperation between European countries in the field of consumer education in the context of citizenship development on the level of compulsory initial teacher training as well as graduate teacher training. The project involves institutions from the United Kingdom, Portugal, Lithuania, Estonia, Iceland, Sweden and Norway, and is coordinated by the University College of Hedmark, Norway. The conference on Developing Consumer Citizenship focused upon: - comparing educational systems and curricula in the different countries participating in the project; - analyzing the degree of consumer education in these countries; - analyzing the extent of citizenship training in the participating countries; - assessing how citizenship training and consumer education interrelate; - defining consumer citizenship in a way which strengthens awareness of individual and collective responsibilities to society and the environment; - considering what the content and methodology of consumer citizenship education should be.
dc.relation.ispartofseriesOppdragsrapport;04/2002
dc.subjectforbrukerlæreno_NO
dc.subjectdemokratiopplæringno_NO
dc.subjectbærekraftig utviklingno_NO
dc.subjectbærekraftig forbrukno_NO
dc.titleDeveloping Consumer Citizenshipno_NO
dc.title.alternativeConference report Hamar, 20-23 April 2002 and Project progress reportno_NO
dc.typeResearch reportno_NO
dc.source.pagenumber129no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel