Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAasen, Joar
dc.contributor.authorMønness, Erik Neslein
dc.date.accessioned2008-08-13T09:51:08Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.isbn82-7671-467-6
dc.identifier.issn1501-8571
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/133681
dc.description.abstractNorsk: Denne studien omfatter elever fra språklige minoriteter i grunn- og videregående skole og er rettet mot å forstå ressurssituasjonen i norsk-somandrespråkundervisningen (Noa). Studien er gjennomført som et tidsavgrenset prosjekt for Utdanningsdirektoratet og basert på kvantitative data fra tre kilder: (1) offentlig tilgjengelige data i GrunnSkolens Informasjonssystem for 2004-2005 (GSI ’04), (2) data om videregående skole oversendt fra direktoratet og (3) data innhentet spesielt for formålet av Norsk Gallup i april 2005. Norsk Gallups materiale omfatter et stratifisert utvalg på i alt 200 grunnskoler. Data i GSI ’04 og for videregående skole omfatter hele populasjonen av skoler og elever. Studien viser at norsk-som-andrespråkundervisningen omfatter et avtakende antall elever gjennom skoleforløpet fra 1. til og med 13. klasse. Dette er forenlig med hva man i hovedsak kan forvente med utgangspunkt i faglig viten om minoritetsspråklige elevers andrespråksutvikling. Tendensen fremstår også som forenlig med forutsetningen om at minoritetsspråklige elever har rett til tidsavgrenset særskilt norskopplæring, altså til de har ferdigheter i norsk som rekker til å følge den vanlige opplæringen.en
dc.description.abstractEnglish: This study focuses on minority language students in primary and secondary education in Norway. Its main purpose is to throw some light on the use of resources allocated to the teaching of Norwegian as a second language (NSL). The study has been conducted as a time-limited project for the Directorate for Primary and Secondary Education. It has been based on quantitative data from three sources: (1) the Information System for Primary Education (GSI ’04), (2) data about secondary education supplied by the directorate, and (3) data generated for the purpose of this study by Norsk Gallup in April 2005. The data from Norsk Gallup comprise a stratified sample of 200 primary schools. The data in GSI ’04 and about secondary education comprise the total population of schools and students. The study shows that NSL comprises a decreasing number of students from grades 1. through 13. The data are compatible with the supposition that language minority students will acquire an increasing mastery of Norwegian over time. The data are also compatible with the expectation expressed in Norwegian law that these students have a right to a time-limited NSL, i. e. until they have acquired a mastery of Norwegian that is sufficient with regard to following ordinary instruction.
dc.description.sponsorshipUtdanningsdirektorateten
dc.format.extent111034 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.relation.ispartofseriesOppdragsrapporten
dc.relation.ispartofseries03/2005en
dc.subjectnorsk som andrespråken
dc.subjectspråklige minoriteteren
dc.subjectgrunnskoleen
dc.subjectvideregående skoleen
dc.titleElever fra språklige minoriteter i grunn- og videregående skole : en studie av ressurssituasjonen i norsk-som-andrespråkundervisningenen
dc.title.alternativeLanguage minority students in primary and secondary education : a study of the resources allocated to Norwegian as a second languageen
dc.typeResearch reporten
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel