• Sammenlikning av genetisk variasjon hos settefisk og villfisk fra Rena og Savalen i Glommavassdraget 

      Linløkken, Arne N.; Johansen, Wenche (Høgskolen i Hedmark - Rapport, Research report, 2010)
      Norsk: Genetisk variasjon ble undersøkt på 8 loci med bruk av mikrosatellitter på 29–42 individer fra 8 grupper av ørret. Tre grupper var settefisk, hvorav to var settefisk avlet av stamfisk fra Rena i Åmot. En av ...
    • Selektiv hogst og utmarksinteressene 

      Storaas, Torstein; Fremming, Odd Reidar; Østerhus, Benedicte (Rapport, Research report, 2005)
      Norsk: Vi har sett på litteraturen om friluftsliv og skogbruk. Mesteparten av utmarkbrukerne forflytter seg langs stier til steder de hviler, spiser og ser på utsikten. De er opptatt av at skogen ikke skal forandre seg, ...
    • Selektive hogster bra for storfuglkyllinger 

      Kvasnes, Mikkel Andreas Jørnsøn; Storaas, Torstein (Rapport, Research report, 2005)
      Norsk: Gode biotoper for storfuglkyllinger må inneholde mat for kyllingene og skjul både mot rovfugler og rovdyr. Vi fant 9 områder med skogbestand som i utgangspunktet hadde vært like, men der ett var høstet ved flatehogst, ...
    • Selvevaluering i folkehøgskolen: En gave til skoleslaget? Rapport basert på en undersøkelse om selvevaluering i folkehøgskolen 

      Gloppen, Bjørg Herberg (Rapport;06/2013, Research report, 2013)
      Norsk: Denne rapporten omhandler selvevaluering i folkehøgskolen. Folkehøgskolene har i alle år mer eller mindre systematisk, evaluert sin egen virksomhet. Med ny lov om folkehøyskoler, gjeldende fra 01.01.2003, kom det et ...
    • Settefisken i Søndre Rena – en evaluering av effekter 

      Langdal, Kjell; Berge, Olav; Borgerås, Roar (Rapport, Research report, 2007)
      Norsk: Rapporten er en oppsummering av undersøkelser på settefisk og et forsøk på å evaluere effektene av utsettingene i Søndre Rena. Her inngår tre delprosjekter: 1) Forflyttning hos settefisk etter utsetting og effekt ...
    • Skoler med liten og stor forekomst av atferdsproblemer : En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene 

      Nordahl, Thomas; Kostøl, Anne Kristoffersen; Mausethagen, Sølvi (Høgskolen i Hedmark - Rapport;03/2009, Research report, 2009)
      Norsk: Atferdsproblematikk har i mange sammenhenger framstått og framstår fortsatt som en av de største utfordringene lærere møter i både grunnskolen og videregående opplæring (Kunnskapsdepartementet, 2008). I denne ...
    • Skoleutvikling og læring i forskende partnerskap. Prosjekt «Zebra» i lys av aksjonsforskning 

      Sjøbakken, Ola Johan (15;2003, Research report, 2003)
      Denne rapporten er et resultat av forskende partnerskap mellom Høgskolen i Hedmark og Ådalsbruk Oppvekstsenter der undertegnede har vært veileder og aksjonsforsker i prosjekt «Zebra», et omfattende skoleutviklingsprosjekt. ...
    • "Som en livbøye i et opprørt hav…": Skjerming - teoretisk begrunnelse og praktisk gjennomføring. 

      Holte, Jan Stensland (2001; 4, Research report, 2001)
      Norsk: Denne studien er en del av Prosjekt Undervisningsavdeling og er et ledd i den videre utvikling av personalkompetansen knyttet til skjerming som metode på en akuttpsykiatrisk post (Akuttposten). Studien søker å ...
    • Sorterte steinsirkler på Kvadehuksletta, Svalbard 

      Motrøen, Terje; Eide, Helene; Nordahl, Knut (Rapport, Research report, 2008-08-14)
      Norsk: På Kvadehuksletta ved Ny-Ålesund på Vest-Spitsbergen, finner man en av de best utviklede frostjordsformer som sorterte steinsirkler. Steinsirkler opptrer i senkninger i terrenget der det er god tilgang på fuktighet ...
    • Sosial integrering for mennesker med psykiske problemer : erfaringer, utfordringer og ønsket støtte 

      Granerud, Arild (Rapport, Research report, 2008)
      Norsk: Sosialt nettverk og sosial støtte har stor betydning for menneskers opplevelse av et meningsfylt liv. Mennesker med psykiske problemer kan ha vanskeligheter med tilhørighet og opplevelse av sosial integrering. ...
    • Spesialundervisningen i grunnskolen : stor avstand mellom idealer og realiteter 

      Nordahl, Thomas; Sunnevåg, Anne-Karin (Rapport, Research report, 2008)
      Norsk: I denne rapporten presenteres noen sentrale empiriske resultater relatert til spesialundervisning og elever med ulike problemer og vansker i skolen. Dataene er hentet fra en kartleggingsundersøkelse ved årsskiftet ...
    • Spesialundervisningens forutsetninger, innsatser og resultater 

      Nordahl, Thomas; Hausstätter, Rune Sarromaa (Høgskolen i Hedmark - Rapport;09/2009, Research report, 2010)
      Norsk: Evalueringen av situasjonen til elever med særlige behov under Kunnskapsløftet ble gjennomført i perioden 2007–2008. Denne evalueringen ble gjort med utgangspunkt i en rekke ulike empiriske kilder. I tillegg fra ...
    • En spørreundersøkelse om inkludering i skolen 

      Nes, Kari; Strømstad, Marit; Skogen, Kjell (Høgskolen i Hedmark - Rapport;03/2004, Research report, 2004)
      Denne rapporten presenterer resultatene fra en spørreundersøkelse om inkludering i skolen. Nær 2500 elever, foresatte og tilsatte i en kommune er informanter. Rapporten er en delrapport fra evalueringsprosjektet «En ...
    • Statsregnskapet og kommuneregnskapet : om utviklingen til nå og veien videre 

      Monsen, Norvald Nytræ (Høgskolen i Hedmark - Rapport;2011/10, Research report, 2011)
      Sammendrag: Formålet med rapporten er å videreføre diskusjonen om regnskap i stat og kommuner som finnes i følgende rapport av Bjarne Jensen og Norvald Nytræ Monsen: Regnskap i stat og kommuner. Om dagens regnskaper og ...
    • Strandflatens dannelse : kystlandskapet som spiser seg inn i landblokken 

      Motrøen, Terje (Høgskolen i Hedmark - Rapport;4/2000, Research report, 2000)
      Norsk: Strandflaten er navnet på det lave landet og grunne sjøområdet langs hele norskekysten i vest og langs kysten i andre arktiske og antarktiske områder som har vært eller er nediset. Frostforvitring og sjøisprosesser ...
    • Styringsdokumenter og inkludering : Dokumentanalyse 

      Strømstad, Marit; Nes, Kari; Skogen, Kjell (Høgskolen i Hedmark - Rapport;8/2004, Research report, 2004)
      Denne rapporten presenterer resultatene fra en analyse av innhold og utforming av utvalgte plandokumenter fra en kommune og kommunens skoler. Utvalget omfatter dokumenter tiden før og etter gjennomføringen av Reform 97. ...
    • Styrketrening, hurtighet og spenst hos 14–16-årige fotballspillere 

      Mykleset, Peter (Rapport, Research report, 2008)
      Norsk: Arbeidet omhandler et styrketreningsforsøk med prepubertale og pubertale mannlige fotballspillere i alderen 14–16 år. Hensikten var å bedre bevegelseshurtighet og vertikal spenst. Problemstilling Vil systematisk ...
    • Større språklig mangfold – en utfordring for lærerutdanning og grunnskole : et bidrag til fornying av norskfaget 

      Kulbrandstad, Lars Anders (Rapport, Research report, 2008)
      Norsk: Målet med dette prosjektet var å prøve ut et opplegg for innsamling av data om språkholdninger og språkkunnskaper blant ungdomsskoleelever og å gi lærerstudenter erfaring med planlegging, gjennomføring og rapportering ...
    • Sør-Østerdal Region-in-Motion project: A rapid evaluation of the Active Learning Project 

      Thurston, Miranda N.; Storberget, Ida (Rapport;6/2014, Research report, 2014-09-09)
      I Norge, som andre steder, har bekymringen rundt økningen i overvekt, fedme og psykiske helseproblemer hos barn, samt rundt det økte frafallet fra skolen vokst. ‘Aktiv læring’ har vokst fram som en potensiell motvekt til ...
    • Tankeverk – skaperverk – byggverk 

      Austnes, Lars; Fjeldstad, Walborg (Rapport, Research report, 2008)
      Norsk: Rapporten er en del av et FoU-arbeid som er gjennomført ved Høgskolen i Hedmark (LUNA), Institutt for kunstfag og informasjonsvitenskap. Arbeidet i denne del av prosjektet bygger på Rapport nr. 9 – 2007, «Tankeverk – ...