dc.contributor.author | Østre, Stein | |
dc.contributor.author | Stevik, Kristin | |
dc.contributor.author | Klaussen, Ole Jørgen | |
dc.contributor.author | Langen, Ole Ragnar | |
dc.contributor.author | Hermanrud, Inge | |
dc.contributor.author | Strand, Mona | |
dc.date.accessioned | 2008-08-14T12:47:55Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.isbn | 82-7671-449-8 | |
dc.identifier.issn | 1501-8563 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/133750 | |
dc.description.abstract | Norsk: Sør-Østerdal omfatter kommunene Elverum, Engerdal, Stor-Elvdal, Trysil og
Åmot. Den samlede befolkning i området er 35 000, som er forholdsvis lite. Det
samlede landareal er ca 9 000 km2, som er stort, slik at det tilsvarer nesten det
dobbelte av det samlede areal til Oslo og Akershus, eller ca 23 prosent av
Danmark.
Det bør derfor ikke være overraskende at sammenslutning av disse fem
kommuner eller undergrupper av dem, verken bidrar til å redusere kommunale
utgifter eller forbedre befolkningens velferd. Det er således forholdsvis åpenbart
at det ikke er behov for å gjennomføre en nytte-kostnadsanalyse.
Interkommunalt samarbeid vil på visse områder kunne være utgiftsbesparende
uten at tjenestekvaliteten blir redusert. Det eksisterer noen former for slikt
samarbeid og ytterligere samarbeid kan være fordelaktig. Disse spørsmål er ikke
behandlet inngående på grunn av tidsnød.
Et politisk samarbeid mellom folkevalgte i de fem kommuner kan være meget
fordelaktig for innbyggerne når det gjelder interessekonflikter med den norske
stat og andre kommuner. | en |
dc.description.abstract | English: Southern Østerdal comprises the municipalities of Elverum, Engerdal, Stor-
Elvdal, Trysil and Åmot. The total population is about 35 000, which is rather
low. The total land areal is approximately 9 000 km2, which represents about 23
per cent of Denmark. The travelling distances north–south is estimated to 150 km.
On the background of this, it is not surprising that a collusion of these five
municipalities or of subgroups of them, do not reduse municipal cost or improve
municipal welfare. This is fairly obvious, and there is no need for a benefit-cost
analysis.
To a certain extent cooperation between these municipalities may reduse cost
without injuring the qualities of the services. Some forms of cooperation exists
and other forms might be beneficial. These questions are only touched, as no
great benefits are expected.
Political cooperation between politician in the five municipalities might
however be very beneficial, as to take better care of the inhabitants’ interests in
relation to other municipalities and the national state. | |
dc.description.sponsorship | Regionrådet for Sør-Østerdal | en |
dc.format.extent | 642399 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nor | en |
dc.relation.ispartofseries | Rapport | en |
dc.relation.ispartofseries | 03/2005 | en |
dc.subject | kommuner | en |
dc.subject | sammenslåinger | en |
dc.subject | sammenslutninger | en |
dc.subject | interkommunalt samarbeid | en |
dc.subject | Elverum kommune | |
dc.subject | Trysil kommune | |
dc.subject | Engerdal kommune | |
dc.subject | Stor-Elvdal kommune | |
dc.subject | Åmot kommune | |
dc.subject | Sør-Østerdal | |
dc.title | Kommunesammenslutning eller samarbeid i Sør-Østerdal | en |
dc.title.alternative | Collusion or cooperation among municipalities in Southern Østerdal | en |
dc.type | Research report | en |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 | en |