Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRaukleiv, Inger
dc.date.accessioned2008-08-07T13:06:40Z
dc.date.issued2008-08-07T13:06:40Z
dc.identifier.isbn978-82-7671-624-5
dc.identifier.issn1501-8563
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/133752
dc.description.abstractNorsk: Dette evalueringsstudiet tar sikte på å gi svar på følgende spørsmålsstillinger: Hvilke erfaringer er gjort med bruk av fjernundervisning, Fronter og mappevurdering ved videreutdanning i psykisk helsearbeid? Dette er en deskriptiv, retrospektiv evaluering av de tiltak som ble satt i verk for å realisere kvalitetsreformen. Den baserer seg på svar fra studenter og lærere på heltidsstudiet 2003-2004 og deltidsstudiet 2004-2006. For å vurdere kvaliteten på fjernundervisningen er Grönroos (1983) modell for brukeropplevd kvalitet benyttet fordi den gir mulighet for en systematisk analyse av et komplisert samspill av faktorer. Når det gjelder fjernundervisning er studentenes dom at ”live er best”, men tilgjengelighet til studiet teller så mye for studenter i utkantstrøk at de totalt sett kan fire litt på kravene for å få et studietilbud. Likevel stiller studentene høye krav både til teknisk og pedagogisk kvalitet. For lærerne er det mer krevende å drive fjernundervisning enn klasseromsundervisning. Om skolen skal gjøre det igjen er avhengig av hvor høyt den prioriterer å gi et studietilbud til ansatte i distriktene. Så lenge søkningen til studiet i Elverum er god, har skolen et valg. Hvis søkningen skulle synke, finnes det et betydelig studentpotensiale i utkantstrøk som kan aktiveres gjennom fjernundervisning. Fronter har ført til et høyere presisjonsnivå på tilbakemelding fra lærerne på studieoppgaver sammenlignet med muntlig veiledning, og kommentarene kan leses om igjen om nødvendig. Mappevurdering er av helt avgjørende betydning for kvaliteten på studietilbudet og studentenes tilfredshet med sin arbeidssituasjon. Det er som å sette en turbo på læringen. Det forutsetter at tilbakemelding fra lærer må komme raskt og være konkret, konstruktiv, inspirerende og lærerik.en
dc.description.abstractEnglish: This evaluation aims to answer the following questions: What are the results achieved through the use of distance education, Fronter and portfolio assessment at the continuing education course in mental health care? This is a descriptive, retrospective evaluation of the measures implemented in order to realise the Quality Reform. The evaluation is based on a survey among students and teachers on the full-time study course 2003-2004 and the part-time study course 2004-2006. To evaluate the quality of the distance education the Grönroos (1983) model for user experience of quality has been used because it enables a systematic analysis of a complicated interaction of factors. With regards to distance education the students agree that “live is best”, but easy access to studies is so important for students living in sparsely populated areas that on the whole they can lower their demands a little in order to get an education. However the students demand a great deal when it comes to technical and pedagogic quality. Teachers find distance education more challenging than traditional classroom education. If the university college is to offer it again depends on which priority it places on providing a study course for employees in the districts. As long as application rates to the study courses in Elverum are good, the school has a choice. If the application rates should drop, there are a substantial number of potential students in the districts who can be activated by distance education. Fronter has meant more precise feedback from teachers regarding student work compared to oral guidance and the comments can be read again if necessary. Portfolio assessment is crucial to the quality of the study course as well as the students’ satisfaction concerning their work situation. It acts as a learning booster. It requires teacher feedback to come soon and be concrete, constructive, inspiring and informative.
dc.format.extent802629 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.relation.ispartofseriesRapporten
dc.relation.ispartofseries10/2007en
dc.subjectkvalitetsreformenen
dc.subjectfjernundervisningen
dc.subjectFronteren
dc.subjectmappevurderingen
dc.titleFjernundervisning, Fronter og mappevurdering, gir det god nok studiekvalitet? : en evaluering av studietilbudet ved videreutdanning i psykisk helsearbeiden
dc.title.alternativeDistance ducation, Fronter and portifolio assessment, is this giving the study a good enough quality?en
dc.typeResearch reporten
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel