• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Universitetets publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Universitetets publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Jo bedre vi er sammen: Ottestadmodellen – bryet verdt?

Ødbehr, Liv Skomakerstuen; Heia, Morten; Haugen, Anne R.; Sandvold, Tone
Research report
Thumbnail
Åpne
rapp08_2008.pdf (2.983Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/133790
Utgivelsesdato
2008
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563) [220]
Sammendrag
Norsk: I 2005 ble det tatt i bruk en modell for planlagte samtaler med

pårørende ved Ottestad sykehjem. I undersøkelsen evalueres modellens kvalitet

i forhold til tre faser: innledningsfasen, samarbeidsfasen og oppfølgingsfasen.

Undersøkelsen avdekker sterke og svake sider spesielt i anvendelsen av modellen,

samt flere områder som blir gjenstand for videre kvalitetsutvikling.

Hensikten med undersøkelsen er å evaluere Ottestadmodellens tre faser for å

kunne utvikle den videre, slik at den kan styrke pasientenes mulighet for brukermedvirkning.

Undersøkelsen er både kvantitativ og kvalitativ i sin karakter. Det er blitt benyttet spørreskjema i datainnsamlingen rettet mot to ulike grupper av informanter, samt 10 påfølgende dybdeintervju. Informantgruppene er pårørende til pasienter på sykehjem med en demens- diagnose som har deltatt i en eller flere planlagte pårørendesamtaler, samt personalet som har gjennomgått minst en planlagt samtale

med pårørende. Spørreskjema er behandlet med dataprogrammet SPSS. Intervjuene er blitt analysert i henhold til Burnard’s (1991) innholdsanalyse.

Behovet for informasjon hos pårørende blir i vesentlig grad dekket ved hjelp av de planlagte samtalene. Både personalet og pårørende oppfatter modellen som

veiledende og støttende. I evalueringen av samarbeidsfasen avdekkes en del

utfordringer knyttet til tilsynslegeordningen, pasientenes behov for aktivitet, organiseringen av differensierte sykehjemsplasser i størst grad. Begge grupper

betrakter samarbeidet som godt, og at modellen gir muligheter for brukermedvirkning, men at det må arbeides mer med organiseringen av pleien og omsorgen

slik at den styrkes. Oppfølgingsfasen ivaretas på en tilfredsstillende måte i henhold til begge grupper av informanter, men varierer mye i prosess og innhold.

Modellen som redskap i pårørendearbeidet bedømmes av begge informantgruppene

som å være god.
 
English: Ottestad nursing home has for a long time worked to purposefully

strengthen the involvement of relatives in the nursing and care of patients with dementia.

In 2005 a model was developed for planned conferences with the relatives

of patients. This investigation evaluates the quality of the model in 3 phases: the introductory

phase, the co-operation phase and the follow-up phase. The investigation

also reveals the strengths and weaknesses, especially in the use of the model, plus

several areas which are the object of further development.

Purpose: The purpose of the investigation is to evaluate the Ottestad model’s 3 phases so as to

develop them further such that it will strengthen the patient’s possibilities for more

involvement in the decisions about their care. This quality assurance is working towards

a goal to be a model for an alternative means for working with relatives of

patients.

Method: This investigation is both quantative and qualitive in its assessment. Questionnaires

have been used to gather data from 2 different target groups, along with 10 indepth

interviews. The first group are the relatives of nursing home patients who have

been diagnosed with dementia that have participated in one, or several conferences.

The second informant group is personnel who have taken part I at least one planned

conference with a patient’s relative. The questionnaire was processed using the

computer programme SPSS. The interviews have been analysed in conjunction with

Burnard (1991) content analysis.

Discoveries: The relatives need for information, is for a larger degree, covered by the planned

conferences. Both the personnel and the relatives experienced the model as guiding

and supportive. The evaluation of the co-operative phase reveals some challenges in

regard to the main doctor system, the patient’s need for activity, and the differentiation of nursing home places. Both groups view the co-operation as working well

and feel the model presents possibilities for patient involvement; though feel more

work is needed with the organisation of nursing and care so it can be improved. The

follow-up phase is delivered in a satisfactory way according to both groups of informants,

but varies a lot in process and content. The model for working with relatives

is judged by both groups as being good.
 
Serie
Rapport
08/2008

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit