dc.contributor.author | Gillund, Margrethe Valen | |
dc.date.accessioned | 2008-05-07T12:58:46Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7671-651-1 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/133820 | |
dc.description.abstract | Norsk: Denne studien er et evalueringsarbeid etter gjennomført 3 årig tverrfaglig
videreutdanning i psykisk helsearbeid i Utena, Litauen. Høgskolen i
Hedmark gjennomførte deltidsutdanningen i samarbeid med Hedmark Fylkeskommune
i tidsrommet 2003–2005. Utdanningen tilsvarer et års heltidsutdanning, 60 ECTS. Hovedmål med utdanningen var kompetanseheving innen tverrfaglig samarbeid, etikk, kommunikasjon, sosialpsykiatriske problemstillinger samt
demokratioppbygging. Evalueringsarbeidets design er bygget på Vedungs måloppfyllelsesmodell. Samtlige 14 studenter som gjennomførte utdanningen fylte
ut et spørreskjema med lukkede og åpne spørsmål. Funnene drøftes opp mot
studiens teoretiske referanseramme bygget på Statens helsetilsyns utredning
om kompetanse innen psykisk helsearbeid.
Resultatene i de kvantitative dataene viser en svært høy grad av måloppfyllelse.
Innholdet i de kvalitative dataene beskriver faktorer ved utdanningsprogrammet som har bidratt til måloppfyllelsen. Funnene viser at studiets innhold var i samsvar
med studentens forventninger. Kompetanseheving innen tverrfaglig
samarbeid ble vurdert som nytt og svært viktig. Likeledes viser funnene at utdanningen bidro til endrede holdninger i møte med mennesker med psykiske
lidelser, både moralsk, relasjonelt og faglig. Videre uttrykker informantene at det
var av stor betydning at undervisningen ble tolket til litauisk. Medbestemmelse
og informasjon ved gjennomføring av utdanningen bidro til øket forståelse
av demokratiske prosesser. Studentene anbefaler at utdanningen blir tilbudt
på nytt i Litauen, men påpeker at det er ønskelig å inkludere praksisstudier i
utdanningen. | en |
dc.description.abstract | English: This study is based on the evaluation process conducted after finalising
an interdisciplinary higher education programme in mental health in Utena,
Lithuania. The programme has been a three-year part-time study corresponding to
the workload of a full academic year 60 ECTS. The training was conducted by
Hedmark University College in cooperation with Hedmark County during 2003-
2005. The main purposes of the educational programme were to build the competence
related to interdisciplinary cooperation, ethics, communication and special
social psychiatric problems, as well as building democracy. The design of the evaluation
process is based on Vedung’s model of successful goal achievement. All of
the 14 students that completed the training gave their comments in a questionnaire
consisting
of closed and open questions. The findings from the questionnaire were
discussed
with relation to the theoretical reference frames in accordance with the
report from the Norwegian Board of Health Supervision about competence in mental
health.
The quantitative data shows a high level of goal achievement. The qualitative data
describe
which factors in the training program contributed to the goal achievement.
The findings show that the content of the study was in accordance with the students’
expectations.
A strengthening of the competence of interdisciplinary cooperation was
considered as something new and highly relevant. The findings also show that the
training resulted in a change of the moral, relational and professional attitudes generally
expressed when dealing with people suffering from socio- psychiatric problems.
The informants express that it was extremely important that the training was translated
into Lithuanian. Participation and information sharing throughout the project led to an
increased understanding of democratic processes. The students recommend that the
training should be offered again in Lithuania, but emphasise that it would be recommendable
to include practical training in the project. | |
dc.format.extent | 623606 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nor | en |
dc.relation.ispartofseries | Rapport | en |
dc.relation.ispartofseries | 01/2008 | en |
dc.subject | evaluering | en |
dc.subject | psykisk helsearbeid | en |
dc.subject | kompetanseheving | en |
dc.subject | Litauen | en |
dc.subject | sosialpsykiatri | en |
dc.subject | demokrati | en |
dc.subject | tverrfaglighet | |
dc.title | "Å se mennesket på en ny måte.." : evaluering av "Tverrfaglig videreutdanning i psykisk helsearbeid Utena-Hedmark | en |
dc.title.alternative | «Seeing people in a new way...» : evaluation of Interdisciplinary Higher Education Programme in Mental Health, Utena-Hedmark | |
dc.type | Research report | en |
dc.subject.nsi | VDP::Medical disciplines: 700::Clinical medical disciplines: 750::Psychiatry, child psychiatry: 757 | en |