dc.contributor.author | Sand, Sigrun | |
dc.date.accessioned | 2008-08-14T12:33:08Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.isbn | 82-7671-458-7 | |
dc.identifier.issn | 1501-8563 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/133826 | |
dc.description.abstract | Norsk: Dette er rapport nummer fire fra evaluering av prosjekt med gratis
korttidsplass i barnehage for alle fire- og femåringer i bydel Gamle Oslo. Rapporten
omhandler en undersøkelse av andrespråksutviklingen til åtte av de barna som begynte
i prosjektbarnehagene som fireåringer. De er blitt språktestet ved slutten av 2.klasse
for å undersøke hvordan de greier seg språklig i skolen. Resultatene fra undersøkelsen
er drøftet i lys av Thomas & Collier sin forskning om minoritetsspråklige elevers
skoleprestasjoner i skoler i USA. Hvordan går det med minoritetsspråklige elevers
faglige framgang i en majoritetsspråklig skole? I drøftingskapitlet tar en også for seg
prosjektet «Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk - likeverdig
opplæring i praksis» som Utdanningsetaten i Oslo kommune har innført fra og med
2005. Vil dette prosjektet bidra til å gi denne elev-gruppen en opplæring som er godt
tilpasset deres språklige og kulturelle forutseninger? | en |
dc.description.abstract | English: This is the fourth evaluation report from the pilot-project «Short-time
kindergarten free of charge for all four- and five-year-old children in Gamle Oslo»,
following eight of the children who started in the project kindergartens as four-yearolds
through their first and second year in school. I have tested the pupils in order to
get a picture of the progress in their second-language skills at the end of second grade,
and how they manage in school. Based on the research of Thomas & Collier I have
analysed the pupils second language skills. How do pupils with a minority language
background manage in a majority speaking school situation? With the typology of
bilingual education programs of Thomas & Collier. I have also analysed the project
«Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk - likeverdig opplæring i
praksis»” (Adapted education in Norwegian according to a common school curriculum
- equal education in practice). The school authorities in Oslo have decided to no longer
offer the subject «Norwegian as a second language», and to give all the pupils adapted
tuition in Norwegian based on the same curriculum. | |
dc.description.sponsorship | Utdanningsdirektoratet og UFD | en |
dc.format.extent | 174182 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nor | en |
dc.relation.ispartofseries | Rapport | en |
dc.relation.ispartofseries | 05/2007 | en |
dc.subject | minoritetsspråklige elever | en |
dc.subject | andrespråkskompetanse | en |
dc.title | To år i barnehagen og to år i skolen : en oppfølging av prosjekt med gratis korttidsplass i barnehage for alle 4- og 5-åringer i bydel Gamle Oslo | en |
dc.title.alternative | Two years in kindergarten and two years in school : evaluation of the project «Kindergarten free of charge for four- and five-year-olds in the district of Gamle Oslo» | en |
dc.type | Research report | en |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Sociology: 220 | en |