Show simple item record

dc.contributor.authorSteinseth, Else Berit
dc.contributor.authorBørdahl, Bente
dc.date.accessioned2010-04-20T12:06:21Z
dc.date.available2010-04-20T12:06:21Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.isbn978-82-7671-751-8
dc.identifier.issn1501-8563
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/133844
dc.description.abstractHovedveiledermodellen beskriver tre aktører som har ansvar for veiledning, oppfølging og evaluering av studenter i veiledede praksisperioder, hovedveileder, daglig veileder og lærer. I modellen fristiller praksisfeltet en sykepleier i deler av sin stilling til veiledning og oppfølging av en gruppe studenter. Disse sykepleierne har rollen som hovedveiledere og har kompetanse innenfor veiledning. I tillegg får studentene veiledning av daglige veiledere som er sykepleiere på praksisstedet. Studentene kan ha flere daglige veiledere i en praksisperiode. Lærer og hovedveileder gjennomfører gruppeveiledning og evaluering av studentene sammen. Lærer har også et veilederansvar for hovedveileder og daglig veileder. Implementeringen av «Hovedveiledermodellen» startet våren 2006 og har pågått frem til sommeren 2009. Erfaring med modellen viser at vi har fått et tettere samarbeid med praksisfeltet. Hovedveileder har blitt et bindeledd mellom skole og praksisfelt.en_US
dc.description.abstractEnglish: Our model of supervising student nurses in their clinical studies describes three participants: The main supervisor, the daily supervisor and the nursing teacher. In this model, one of the nurses has time set free to guide and supervise a group of student nurses. These nurses are the main supervisors and all of them have special competence in supervision. In addition the student nurses have daily supervision by nurses in the clinical field, here called daily supervisors. Through one period of clinical studies a student nurse may have different daily supervisors. The nursing teacher and main supervisor collaborate in supervising and evaluating student nurses. The nursing teachers do also have responsibility of supervising main supervisors and daily supervisors. Implementing this model of supervising student nurses in their clinical studies started out in spring of 2006 and are still ongoing summer of 2009. Our experience with this model so far is that we have a closer cooperation with the clinical field, and the main supervisors have become a long needed link between the university college and the clinical field.
dc.language.isonoben_US
dc.relation.ispartofseriesHøgskolen i Hedmark - Rapport;10/2009
dc.subjectsykepleiestudenten_US
dc.subjecthovedveilederen_US
dc.subjectdaglig veilederen_US
dc.subjectsykepleierlæreren_US
dc.subjectveiledningen_US
dc.subjectpraksisen_US
dc.titleFra kontaktsykepleier til hovedveileder – erfaringer med en ny veiledningsmodellen_US
dc.title.alternativeA new model of supervising Student nurses in the clinical studiesen_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808en_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record