Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGranerud, Arild
dc.contributor.authorGranlien, Linda
dc.date.accessioned2010-11-11T15:43:40Z
dc.date.available2010-11-11T15:43:40Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.isbn978-82-7671-806-5
dc.identifier.issn1501-8563
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/133926
dc.description.abstractNorsk: Visjonen brukerstyrt senter ble lansert av Mental Helse Hedmark i 1997 med en målsetting om realisering innen 10 år. I 2004 ble Mental Helse Hedmarks prosjekt Brukerstyrt Senter Hedmark førsteprioritert av Rådet for psykisk helse i tildelingen av hjerteromsmidler etter TV-aksjonen. Målgruppen var personer med psykiske lidelser og/eller rusproblematikk. Høsten 2005 ble prosjektet satt i gang som tiltak. Da senteret 07.10.2009 ble offisielt åpnet av HKH Mette-Marit etter 120 000 dugnadstimer, var filosofien klar: Et senter som arbeider for psykisk helse for folk flest. Der er alle på like vilkår og betegnes som ansette. På fem år har senteret utviklet seg fra å være et lokalt værested til også å ivareta regionale og nasjonale oppgaver innen brukermedvirkning og -styring i samarbeid med flere brukerorganisasjoner, høyskoler, kommuner og helsedirektorat. 40 personer bruker senteret daglig, et titalls organisasjoner har Sagatun som møteplass og mer enn 30 000 har besøkt senteret siden dugnaden startet i januar 2006. I dagens norske samfunn er mange bedrifter og organisasjoner opptatt av å vise omverdenen det man ofte omtaler som grunnleggende verdier og målsettinger. Gjennom et tidligere samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Hedmark og Sagatun Brukerstyrt Senter kom det frem at brukergruppa mente storsamfunnet hadde noe å lære av hvordan de arbeidet med stadig å gjenskape og opprettholde de grunnleggende verdiene ved senteret. Studien bruker aksjonsforskning (handlingsorientert forskningssamarbeid) som tilnærmingsmåte for å ivareta behovet for empowerment og brukerstyring av prosjektet. Som datainnsamlingsmetode og aksjonsmoment ble det brukt flerstegs fokusgruppeintervjuer med 14 medforskere. De transkriberte intervjuene ble analysert med kvalitativ innholdsanalyse.Som rettesnor for psykisk helsearbeid i dag, fokuseres det ofte på betydningen av empowerment og brukerstyring. Studien viser hvordan dette er ivaretatt ved Sagatun Brukerstyrt Senter og hvordan dette virker som grunnlag for all aktivitet ved senteret. Resultatene viser at Sagatun Brukerstyrt Senter særlig fokuserer på fire grunnleggende verdier: Respekt, åpenhet, likeverd og medmenneskelighet, hvorav den første skapes og opprettholdes gjennom de tre sistnevnte. Konsekvenser av verdiene viser seg å være: Tillit, tilhørighet og trygghet. Studien har formulert noen fremtidsrettede målsettinger for senteret. Den overordnede visjonen lyder: «Vi bygger oss selv i samspill med andre!»en_US
dc.description.abstractEnglish: The vision of a user-controlled center was introduced by Mental Helse Hedmark in 1997, with the aim of realization within 10 years. In 2004, the project «Brukerstyrt Senter Hedmark» was set on first priority by the Rådet for psykisk helse to be financed by the tv-based found raising «Hjerteromsaksjonen ». The target group were people experiencing mental problems or drug problems. By the fall of 2005, the project was initialized. When the center was officially opened by HRH Mette Marit at the 7th of October 2009, after 120 000 hours of labour, the philosophy was clear: A center that would work for mental health for all kinds of people. Where all are on equal terms and be characterized as considerde. In five years the center has developed from being a local place to also perform regional and national tasks within user involvement and control, co-working with several userorganisations, colleges, municipalities and the Norwegian Health Department. 40 people use the center every day, several tenths of organizations meet at Sagatun, and more than 30 000 have visited the center since the work started in January 2006. In todays Norwegian society, many companies and organizations are preoccupied with displaying their values and goals. Through a previous co-project between Hedmark University College and Sagatun Brukerstyrt Senter emerged from the user group that the rest of the society could learn about continuously recreating and maintaining the basic values and goals from Sagatun. Action research is used in the study (co-operative inquiry) to ensure the need for empowerment and user-control of the study. For data collecting and action-moment, there were implied multistage focus-groupinterviews along with 14 co-researchers. The transcribed interviews were analyzed with qualitative content analyzes. As a guideline for mental health care today, empowerment and user-control is often emphasized. The study shows how this is implemented at Sagatun Brukerstyrt Senter and how this functions as the basis for all other activity at the center. The results displays that Sagatun Brukerstyrt Senter especially focuses on four basic values: Respect, Openness, Equality and Compassion, whereof the first is created and maintained through the three latter. Consequences of the values were: Trust, Affiliation and Safety. The study has formulated some goals for the future for the center. The main vision is: «We build ourselves in interaction with others!»
dc.description.sponsorshipHøgskolen i Hedmark og Sagatun Brukerstyrt senteren_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.ispartofseriesHøgskolen i Hedmark - Rapport;05/2010
dc.subjectbrukerstyringen_US
dc.subjectpsykisk helseen_US
dc.subjecthandlingsorientert forskningssamarbeiden_US
dc.subjectverdieren_US
dc.titleSagatun Brukerstyrt Senter: Brukerstyring i praksis: Beskrivelse av mål og verdieren_US
dc.title.alternativeSagatun Brukerstyrt Senter: Usercontrol for real: Description of goals and valuesen_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Psychology: 260::Social and occupational psychology: 263en_US
dc.source.pagenumber52en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel