dc.contributor.editor | Løken, Harald N. | |
dc.contributor.editor | Stubø, Ingebjørg | |
dc.date.accessioned | 2011-06-24T11:23:56Z | |
dc.date.available | 2011-06-24T11:23:56Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7671-834-8 | |
dc.identifier.issn | 1501-8563 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/133946 | |
dc.description.abstract | Norsk: I desember 2008 vedtok Stortinget ny formålsparagraf for
grunnskolen. Der heter det at «opplæringa skal byggje på grunnleggjande verdiar
i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet
og naturen, på åndsfridom, nestekjærleik, tilgjeving, likeverd og solidaritet»
(Kunnskapsdepartementet, 2008). Norske myndigheter har dermed gitt normative
føringer for hvilke verdier som skal ligge til grunn for virksomheten i norsk
grunnskole, og solidaritet er en av disse verdiene. Men dersom de faktiske verdiene
som preger dagens norske samfunn skulle være retningsgivende for skolens
verdigrunnlag, er det tvilsomt om soldaritet ville bli inkludert i verdifundamentet.
Det er neppe tvil om at solidaritetstanken er under press i dagens Europa. Verdiens
pressede stilling fordrer refleksjon over solidaritetstankens plass i skolens
verdigrunnlag.
Initiativtakere til dette prosjektet var lærerutdannerne Harald N. Løken og
IngebjørgStubø
ved Høgskolen i Hedmark. Andre prosjektdeltakere var grunnskolelærerne
Anita Andersen og Kjersti Ree Skrefsrud ved Prestrud skole og
allmennlærerstudentene
Dag Martin Grambo og Gry Sæther. Prosjektarbeidet
startet vinteren 2009 og ble avsluttet våren 2011. Prosjektdeltakerne ønsket å
reflektere over solidaritet som holdning og verdi i grunnskolen. Prosjektgruppa
valgte derfor å konsentrere seg om et temaområde og ikke en avgrenset problemstilling.
Prosjektbidragene
som finnes i denne rapporten, svarer derfor ikke på ett
bestemt spørsmål, men belyser temaområdet – solidaritet som holdning og verdi
i grunnskolen – fra ulike synsvinkler. | en_US |
dc.description.abstract | English: In December 2008 the Norwegian Parliament passed a law setting
out the aims of the compulsory school. This law stated that «education shall build
on the basic values of Christian and humanist traditions, such as respect for
human dignity and nature, freedom of thought, caring for others, forgiveness,
equality and solidarity.» (Department of Education, 2008). The Norwegian authorities
have thereby given normative guidelines as to what values should be the basis
for activity in the Norwegian school system, and solidarity is one of these values.
But if the actual values that characterise Norwegian society were to be the basis
for the school’s values, it is doubtful whether solidarity would be included. There
is little doubt that the idea of solidarity is under pressure in Europe today, a fact
which should give cause for reflection about the place of solidarity in the school’s
values.
The initiative to this project was taken by teacher educators Harald N. Løken and
Ingebjørg Stubø at Hedmark University College, Norway. Other participants in the
project were primary school teachers Anita Andersen and Kjersti Ree Skrefsrud at
Prestrud School and student teachers Dag Martin Grambo and Gry Sæther. Work
on the project started in the winter of 2009 and was completed in the spring of
2011. The participants wished to reflect on the notion of solidarity as a value in
the school system. Therefore they chose to concentrate on a wider theme area
and not a limited topic area. The contributions in this report do not attempt to
answer one specific question, but seek to throw light on a larger theme – solidarity
as a basic value in the compulsory school – from different points of view. | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Rapport;11/2011 | |
dc.subject | Grunnskolens formålsparagraf | en_US |
dc.subject | Solidaritet i grunnskolen | en_US |
dc.subject | Jonas | en_US |
dc.subject | Levinas | en_US |
dc.subject | Løgstrup | en_US |
dc.subject | Object clause | en_US |
dc.subject | Solidarity | en_US |
dc.subject | Compulsory school | en_US |
dc.title | Kan vi enes om solidaritet?: Solidaritet som holdning og verdi i grunnskolen | en_US |
dc.title.alternative | Can we agree about solidarity?: Solidarity as a basic value in the compulsory school | en_US |
dc.type | Research report | en_US |
dc.source.pagenumber | 137 | en_US |