Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKulbrandstad, Lise Iversen
dc.contributor.authorSjølie, Gunvor
dc.date.accessioned2011-12-09T14:50:56Z
dc.date.available2011-12-09T14:50:56Z
dc.date.issued2001
dc.identifier.isbn82-7671-179-0
dc.identifier.issn1501-8563
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/133972
dc.description.abstractNorsk: Artikkelsamlingen utgjør det første av to bind med artikler skrevet på basis av foredragene på forskningskonferansen ”Norsk på ungdomstrinnet” som ble arrangert av norskseksjonen, Høgskolen i Hedmark i januar 2001. Hensikten med konferansen var å rette søkelyset mot forskning om norskopplæring på de høyeste klassetrinnene i grunnskolen. De åtte artiklene i dette bindet omhandler ulike utfordringer knyttet til utvikling av ungdomstrinnselevers lese- og skriveferdigheter: Skriving i forbindelse med avgangsprøva i grunnskolen, utformingen av oppgavene i avgangsprøvene, lesing og skriving på tvers av fag, potensialet i tekster som gjerne regnes som svake, en åttende klasses tekster om politikk, beskrivelse av den nye store komparative undersøkelsen av unges leseferdigheter (PISA), tekstoppbyggingens mulige påvirkning på leseforståelse og videreutvikling av leseferdigheter på skjerm og papir.no_NO
dc.description.abstractEnglish: This report is the first of two volumes of articles from the research conference “Norwegian at the lower secondary stage”. The conference was arranged by the department of Norwegian at Hedmark University College in January 2001. The purpose of the conference was to focus on ongoing research of the teaching and learning of Norwegian in the upper grades of the compulsory school. This volume contains eight articles which deal with challenges in the development of reading and writing: Writing as part of the final exam, the tasks of the final exam, reading and writing across disciplines, the potential of ‘weak’ texts, adolescents’ writing about politics, presentation of the PISA-study of reading literacy, text structure and its impact on reading comprehension, and the development of reading skills on paper and on screen.
dc.language.isonobno_NO
dc.relation.ispartofseriesRapport;11/2001
dc.subjectnorskfagetno_NO
dc.subjectL97no_NO
dc.subjectungdomstrinnetno_NO
dc.subjectvurdering av skrivingno_NO
dc.subjectavgangsprøveno_NO
dc.subjectvidereutvikling av lesing og skrivingno_NO
dc.titlePå Hamar med norsk: Rapport fra konferansen "Norsk på ungdomstrinnet", 18.-19. januar 2001. Del I: Skriving og lesingno_NO
dc.title.alternativeReport from the Conference "Norwegian at the lower secondary stage", January 18th to 19th 2001. Volume I: Writing and Readingno_NO
dc.typeResearch reportno_NO
dc.source.pagenumber126no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel