Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHolte, Jan Stensland
dc.date.accessioned2012-06-20T08:21:08Z
dc.date.available2012-06-20T08:21:08Z
dc.date.issued2001
dc.identifier.isbn82-7671-154-5
dc.identifier.issn1501-8563
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/133998
dc.description.abstractNorsk: Denne studien er en del av Prosjekt Undervisningsavdeling og er et ledd i den videre utvikling av personalkompetansen knyttet til skjerming som metode på en akuttpsykiatrisk post (Akuttposten). Studien søker å kartlegge den eksisterende praksis ved Akuttposten med hensyn til intervensjonen skjerming. Skjerming er en utbredt metode ved behandling av akutte psykiatriske tilstander preget av psykotisk forvirring og eventuell fysisk utagering. Til sammen 15 ansatte med ulik formell kompetanse ble intervjuet for å utdype og synliggjøre personalets tanker og opplevelser knyttet til deltagelsen i denne behandlingsmetoden. Svarene ble tematisert i ulike hoved- og undertemaer som beskriver de utfordringer og dilemmaer som denne intervensjonen medfører. Analysen danner grunnlaget for å hente fram noe av den tause kunnskapen og handlingskompetansen hos personalet og bidra til utviklingen av et funksjonelt språk for praksis. Gjennom analysen drøftes personalets erfaringer opp mot forslag til en mer artikulert og begrunnet praksis.no_NO
dc.description.abstractEnglish: This study is a part of a four-year research collaboration between an acute ward in a psychiatric hospital (the Acuteward) and Hedmark College, which aims at furthering of competence in the clinical setting. The study maps and deepens the ongoing practice related to seclusion on the Acuteward as an intervention method connected to acute psychiatric illnesses such as psychotic disorders and/or aggressive behavior toward others. 15 employees with varied formal education were interviewed to identify the staffs´ reflections and experiences related to their implementation and management of the seclusion method. The analysis lays the foundation for describing the tacit knowledge and practical competence and a systematic reflection on seclusion and presents core and subthemes that describes the typical dilemmas and challenges that these interventions generate. The analysis also aims to develop a more functional language to describe this type of competence-in-action. Finally, the analysis leads to suggestions for a more articulated and functional practice.
dc.language.isonobno_NO
dc.relation.ispartofseries2001; 4
dc.subjectskjermingno_NO
dc.subjectakuttpsykiatrino_NO
dc.subjectpsykiatrisk sykepleieno_NO
dc.subjectpsykoseno_NO
dc.title"Som en livbøye i et opprørt hav…": Skjerming - teoretisk begrunnelse og praktisk gjennomføring.no_NO
dc.title.alternative"As a life buoy in troubled water..": Seclusion - theoretical rationale and practical implementation.no_NO
dc.typeResearch reportno_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Clinical medical disciplines: 750::Psychiatry, child psychiatry: 757no_NO
dc.source.pagenumber101no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel