dc.contributor.author | Zachrisen, Berit | |
dc.date.accessioned | 2012-05-12T11:51:58Z | |
dc.date.available | 2012-05-12T11:51:58Z | |
dc.date.issued | 2003 | |
dc.identifier.isbn | 82-7671-326-2 | |
dc.identifier.issn | 1501-8563 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/134006 | |
dc.description.abstract | Rapporten presenterer en evaluering av Puggandplay, gjennomført på
oppdrag fra Høgskolen i Hedmark, avdeling for lærerutdanning våren 2003.
Puggandplay er tenkt som et lærings- og leksehjelpprogram i fagene matematikk,
naturfag, samfunnsfag og norsk i 5. til og med 7. klasse. Hovedmålet med
evalueringen var å få erfaring med Puggandplay som et redskap i faglige
læringsprosesser på mellomtrinnet og pedagogiske muligheter som ligger i konseptet.
Informanter var elever og lærere i tre klasser i grunnskolen og faglærere ved
Høgskolen i Hedmark. Puggandplay forsøkte å støtte klassenes arbeid gjennom ulike
perioder med elevprosjekter. Det ble lagt ut fagstoff og lenker til klassene på
Puggandplays hjemmesider og spørsmål fra klassene ble forsøkt gitt en viss prioritet i
spørrekassa. I tillegg ble det produsert fire tv-sendinger til to av elevprosjektene.
Resultatene tyder på at en stor andel av elevene ønsker seg sendinger med mindre
prating i studio, mer demonstrasjoner, reportasjer og filminnslag. Lærerne etterspør
bedre og tidligere sendeplaner og søkbare utsnitt fra sendingene på hjemmesiden. Når
det gjelder nettstedet, er to av klassene fornøyd med fagstoffet som de finner der. Men
en generell kritikk mot nettstedet er at fagstoffet gir en for passiv brukerrolle.
Puggandplay kunne stimulert mer til eksperimentering og utforsking, lagt mer vekt på
diskusjon og kritisk vurdering, og gitt elevene større anledning til selv å være
produsenter. Alle disse læringsaktivitetene ville gitt en mer aktiv innfallsvinkel til
fagstoffet, og flere av dem etterlyses av brukergruppen. | no_NO |
dc.description.abstract | English: This report presents the results of an evaluation of Puggandplay. The
evaluation was carried out at Hedmark College, Faculty of Teacher Education in
Spring 2002. Puggandplay is a learning- and home study program in four subjects;
Norwegian, Natural Science, Social Sciences and Mathematics from the 5th to 8th
grade. The purpose of this study was to gain experience with Puggandplay as a tool in
different learning processes in school, and to see which pedagogical opportunities it
opens up. The informants were pupils and teachers in tree classes in primary schools,
and lecturers at Hedmark College. Puggandplay tried to support the project works in
the classes through a period of tree months. Material and links for the pupils were
published on the website and questions from the pupils were given priority in the
digital reference service. In addition, four TV-programs were produced for two of the
projects. The results of the survey indicate that the pupils want programs with less
talking in studio, more demonstrations, reportages and films. The teachers ask for
better and earlier schedules, and clips from the programs on the website. Regarding
the website, two of the classes are satisfied with the material they find there. However,
the users wish to play a more active part. Puggandplay could stimulate more
experiencing and exploring, focus more attention to discussion and critical assessment,
and give the pupils good opportunities to be producers. All these activities would
enable the pupils to play a more active part in the learning process. The users ask for a
number of them. | |
dc.relation.ispartofseries | 18;2003 | |
dc.subject | IKT | no_NO |
dc.subject | pedagogikk | no_NO |
dc.subject | mellomtrinnet | no_NO |
dc.subject | norsk | no_NO |
dc.subject | matematikk | no_NO |
dc.subject | samfunnsfag | no_NO |
dc.subject | naturfag | no_NO |
dc.title | «Det går an å lage ganske mye morsomt ut av læring» | no_NO |
dc.title.alternative | Evaluering av Puggandplay II | no_NO |
dc.type | Research report | no_NO |
dc.source.pagenumber | 94 | no_NO |