dc.contributor.author | Børresen, Marit Bjorvand | |
dc.contributor.author | Tangen, Dag | |
dc.date.accessioned | 2012-05-14T17:27:39Z | |
dc.date.available | 2012-05-14T17:27:39Z | |
dc.date.issued | 2003 | |
dc.identifier.isbn | 82-7671-264-0 | |
dc.identifier.issn | 1501-8563 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/134028 | |
dc.description.abstract | Dette forskningsprosjektet er en del av en landsomfattende spørreundersøkelse
vedrørende allmenn- og førskolelærerstudenters motivasjon, trivsel og
arbeidsinnsats. Data som er benyttet i denne rapporten gjelder 1. og 2. års allmenn- og
førskolelærerstudenter ved Høgskolen i Hedmark. Spørreundersøkelsen ble foretatt
oktober/november 2001, og ca. 330 studenter deltok. Svarprosenten var på ca. 70.
Teoretisk bakgrunn er hentet fra motivasjonsteori og senere års undersøkelser om ”den
moderne studenten”.
Det er generelt sett små forskjeller mellom allmenn- og førskolelærerstudenter ved
høgskolen i Hedmark vedr. motivasjon, trivsel og arbeidsinnsats. På følgende områder
har vi registrert noe forskjell:
• Førskolelærerstudentene opplever et stort fall i motivasjon for studiet fra
studiestart til nå-situasjonen. For allmennlærerstudentene er fallet atskillig
mindre.
• Førskolelærerstudentene er noe mer motivert ut fra indre årsaker enn ytre
årsaker.
• Det er registrert svært små forskjeller på områdene trivsel og arbeidsinnsats.
• Førskolelærerstudentene mener at de vil få atskillig større grad av
handlingsfrihet enn allmennlærer i sitt framtidige yrke.
• De fleste allmennlærerstudenter tror at de arbeider i skolen om 5 år. Mange
førskolelærerstudenter tror også at de arbeider i skolen om 5 år. | no_NO |
dc.description.abstract | English: This research project is a part of a national question inquiry about the two
groups of teacher training students motivation, prosperity and contribution in their
studies. The data used in this rapport is about first and second year teacher training
students at Hedmark College. This inquiry took place in October/November 2001, and
about 330 students participated. About 70% answered. The theoretical background is
taken from theories about motivation, and later inquiries about “the modern student”.
Generally, there are small differences between the two student groups in Hedmark
College when it comes to motivation, prosperity and contribution in their studies. In
the following themes we have registrated some differences:
• The pre school teacher training students experience a great fall in motivation
from the start of the study and until the now-situation. The fall is lesser for the
school teacher training students.
• The pre school teacher training students are more motivated from internal
causes than external causes.
• There are registrated very small differences when it comes to prosperity and
contribution.
• The pre school teacher training students are of the opinion that they will get
larger rank of freedom of action than the school teacher training students in
their future occupation.
• Most of the school teacher training students think that they will be working in
the school within 5 years. Many pre school teacher training students are of the
same opinion. | |
dc.relation.ispartofseries | 4;2003 | |
dc.subject | allmennlærerstudent | no_NO |
dc.subject | førskolelærerstudent | no_NO |
dc.subject | motivasjon | no_NO |
dc.subject | trivsel | no_NO |
dc.subject | arbeidsinnsats | no_NO |
dc.title | Allmennlærer- og førskolelærerstudentene ved Høgskolen i Hedmark. Motivasjon, trivsel og arbeidsinnsats Forskjeller og likheter. Førsteårsstudenten i fokus (FIF) - delrapport | no_NO |
dc.title.alternative | Motivation, prosperity and contribution by teacher- and pre school teacher
training students in Hedmark College. Differences and likeness | no_NO |
dc.type | Research report | no_NO |
dc.source.pagenumber | 36 | no_NO |