Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBørresen, Marit Bjorvand
dc.contributor.authorLindseth, Odd Helge
dc.contributor.authorTangen, Dag
dc.date.accessioned2013-04-17T09:16:25Z
dc.date.available2013-04-17T09:16:25Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.isbn978-82-7671-896-6
dc.identifier.issn1501-8563
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/134134
dc.description.abstractNorsk: Prosjektet har følgende problemstillinger: 1. Hvordan er lærerstudenters arbeidsinnsats i løpet av studietiden? 2. Hvordan er lærerstudentenes opplevelse av mestring i studiet? 3. Hvordan er lærerstudentenes opplevelse av fornøydhet med og motivasjon for studiet? 4. Hva er årsakene til at lærerstudenter avbryter lærerutdanningen? 5. Hva kan høgskolen gjøre for å hindre frafall fra lærerutdanningen og for å hjelpe studentene til å fullføre studiet? Arbeidsinnsats dreier seg om hvor mye og hvordan studentene arbeider med studiene, både individuelt og sammen med andre studenter. Videre viser arbeidsinnsatsen til i hvor stor grad og hvordan studenter benytter seg av det undervisningstilbudet som tilbys i utdanningen. Spørsmålene som omhandler motivasjon og mestring er koblet til blant annet undervisning, lærere, veiledning og fornøydhet i forhold til studiet. Med frafall menes lærerstudentenes avbrudd før fullført studium. Forskningsmetodene har vært semistrukturerte intervjuer med studenter som har sluttet, med studenter som har fullført og en spørreundersøkelse der ca. 230 studenter deltok. Resultater: Studentene er godt fornøyd med egen arbeidsinnsats og de opplever at de generelt sett mestrer studiene godt. Praksis er det de selv mener at de mestrer best. Motivasjonen for studiet og for arbeid innen læreryrket er til dels meget god. Studentene er godt fornøyd med de forskjellige sidene ved studiet og med høgskolen. Veiledning fra øvingslærerne i praksis er det de er mest fornøyd med. Årsakene til at noen avbryter utdanningen skyldes for det meste personlige forhold. Det er lite eller ingenting høgskolen kan gjøre for å forhindre frafall. Derimot kan høgskolen bidra til at flere fullfører på best mulig måte ved tettere oppfølging fra lærernes side. Individuelle samtaler nevnes av mange som positivt.no_NO
dc.description.abstractEnglish: The project has the following issues: 1. Teacher trainees’ work effort? 2. Teacher trainees’ coping. 3. Teacher trainees’experience of satisfaction and motivation for the study? 4. What are the reasons for drop-out? 5. What can the college do to prevent drop-out and what can the college do to help students to complete their studies. Work effort is how much and how students work with their studies, both individually and together with other students. To what degree do the students attend classes? The questions related to motivation and coping are linked to, amongst other things, classes, teachers, tutoring and satisfaction in relation to the study. Drop out refers to the students that quit before graduation. The answers to questions 5 and 6 give us an indication of what the college should focus on for the students to complete the program. Research methods have been semi-structured interviews with students who have dropped out, with students who have successfully completed their studies and a survey in which about 230 students participated. Results: Students are satisfied with their own work and they find that they generally master a subject well. Practice is what they themselves believe that they master best. The motivation for the study and for employment in the teaching profession is good/very good. Students are satisfied with the various aspects of the program and the college. They are particularly satisfied with guidance from practising teachers in practice. The reasons why some of the students drop out are mainly due to personal circumstances. There is little or nothing the college can do to prevent drop-out. However, the college can help the students to complete their courseof studies in the best possible way with the help of closer monitoring by teachers. Individual conversations are cited by many as positive.
dc.language.isonobno_NO
dc.relation.ispartofseriesRapport;03/2013
dc.subjectallmennlærerutdanningno_NO
dc.subjectførskolelærerutdanningno_NO
dc.subjectarbeidsinnsatsno_NO
dc.subjectmotivasjonno_NO
dc.subjectmestringno_NO
dc.titleLærerstudentenes arbeidsinnsats, mestring og fullføringno_NO
dc.title.alternativeStudent teachers: the connection between work effort, tackling and completing their studiesno_NO
dc.typeResearch reportno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280no_NO
dc.source.pagenumber54no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel