Blar i Artikkel - fagfellevurdert vitenskapelig / Articles - peer-reviewed på forfatter "Nes, Kari"
-
Inclusive Education in Norway: Historical Roots and Present Challenges
Nes, Kari (Journal article; Peer reviewed, 2014)In Norway, inclusion in education is seen in a wide sense as increasing learning and participation for all. e historical background of inclusion in a country with a long tradition for inclusinve schooling is reviewed but ... -
Inkluderingsbegrepet under utvikling? En analyse av de norske læreplanverkene L97, LK06 og LK20
Faldet, Ann-Cathrin; Knudsmoen, Hege; Nes, Kari (Peer reviewed; Journal article, 2022)Etter Salamanca-erklæringen i 1994 om inkluderende opplæring er inkluderingsbegrepet – og tilstøtende begreper – flittig anvendt både globalt og nasjonalt. Det er likevel betydelig uklarhet om hva inkludering kan bety, ... -
Innkjøpte programmer for skoleutvikling: Utfordringer for implementering og evaluering
Nes, Kari; Ottosen, Anna L. (Journal article; Peer reviewed, 2010)Bruken av såkalte skolebaserte programmer har vært sterkt økende i norske grunnskoler de siste årene. Programmer av denne typen har fått fornyet aktualitet gjennom Utdanningsdirektoratets satsning. Bedre læringsmiljø, der ... -
Interactive whiteboards as artefacts to support dialogic Learning Spaces in primary schools
Nes, Kari; Wikan, Gerd (Journal article; Peer reviewed, 2013)The interactive whiteboard (IWB) is a technical digital medium for multiple forms of interaction - technical, physical and conceptual. It is a point of departure for this article that the IWB has the potential to support ... -
Norsk skole anno 2013: Økende ekskludering under dekke av inkludering?
Nes, Kari (Journal article; Peer reviewed, 2013)På formuleringsplanet har Norge inkluderende idealer for opplæringsinstitusjonene, men hvordan står det til med realiseringen av idealene? Basert på forskning og rapporter vil forfatteren i denne artikkelen trekke fram ... -
Om "dronninger og prinser, resten er bare i veien" - elevmedvirkning i teori og praksis
Mikalsen, Hanne; Nes, Kari; Dobson, Stephen R. (Journal article; Peer reviewed, 2013)På bakgrunn av data fra et medvirkningsprosjekt i to norske skoler drøfter forfatterne hvordan elevmedvirkning kan forstås, og hvordan det kan praktiseres. I tillegg til å bringe inn sentrale kilder på området framholder ... -
Spesialpedagogikkens plass i lærerutdanningen – med Hamar som eksempel.
Faldet, Ann-Cathrin; Knudsmoen, Hege; Nes, Kari (Chapter; Peer reviewed, 2017)Etter at ideen om «en skole for alle» vant fram, har skolen fått en mer og mer heterogen elevgruppe. For å imøtekomme elevers rett til å få bruke sitt læringspotensial, uansett forutsetninger, trengs bred kompetanse i ... -
To What Extent Does Information and Communication Technology Support Inclusion in Education of Students with Learning Difficulties?
Mølster, Terje; Nes, Kari (Journal article; Peer reviewed, 2018)The main intention of this study is to explore the relationship between information and communication technology (ICT) and inclusion. The target group is students who are conceived as having learning difficulties or special ... -
Valuing vulnerable children's voices in educational research.
Faldet, Ann-Cathrin; Nes, Kari (Peer reviewed; Journal article, 2021)Changing views on childhood and children’s rights entail an increasing demand for listening to children's voices, even in research. All children are, in principle, seen as vulnerable participants in research, but our concern ...