Browsing Artikkel - fagfellevurdert vitenskapelig / Articles - peer-reviewed by Journals "UNIPED"
Now showing items 1-17 of 17
-
Aktiv læring her og nå, men hva aktiveres for fremtiden? Dramaturgiske perspektiver på underviserens rolle i meningsskapende undervisningspraksiser
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen undersøker om et dramaturgisk perspektiv kan utvide forståelsen av aktiv læring i høyere utdanning.Både dramaturgen og lærerutdanneren har som arbeidsoppgave å aktivere et faglig innhold slik at handlinger,kom ... -
Betydningen av målbevissthet og sosial tilhørighet for frafall i høyere utdanning
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Formålet med denne studien er å kartlegge hvordan utvalgte faktorer påvirker sannsynligheten for å falle fra sitt første påbegynte studieløp i høyere norsk utdanning. Vi fokuserer spesielt på hvilke effekter (1) ulike ... -
Bruk av «concept cartoons» i kombinasjon med digitalt student-respons-system for å støtte læring i Anatomi, fysiologi og biokjemi i sykepleierutdanningen - En undervisningsstrategi for å fremme studentaktiv læring.
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Bakgrunn: Gode kunnskaper i anatomi, fysiologi og biokjemi (AFB) er nødvendig for at sykepleierstudenter skal kunne utvikle et klinisk blikk. Resultater fra nasjonal eksamen i AFB viser at mange sykepleierstudenter strever ... -
«Dette er det vanskeligste av alt: å være seg sjøl – og synes at det duger» En autoetnografisk artikkel om avvisning i akademia
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Hvorfor skal vi være åpne om det vi mislykkes med, når det er suksesshistoriene som ønskes? Følelse av skam og utilstrekkelighet følger hverandre tett, men det er lite snakk om det i akademia. Aldri har det vært så mange ... -
Elektronisk studentvurdering i praksisstudier. Fremmer det kvalitet og effektivitet?
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Introduksjon: Praksisstudier utgjør fra 30–50 % av læringsaktivitetene i bachelorstudier innen helse- og sosialfagene. Praksisfeltet og utdanningsinstitusjonen har felles ansvar for å samarbeid om tilrettelegging av et ... -
Én form passer ikke alle – høgskoleansattes motiver for og erfaring med kurs i høgskolepedagogikk
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Den praktiske konsekvensen av at det i 2019 kom en forskriftsendring som la større vekt på utdanningsfaglig kompetanse ved opprykk for ansatte i høyere utdanning, var at høgskoler og universiteter igangsatte kurs i ... -
Faglærere som ressurs i prosjekter med teknologi i fleksibel høyere utdanning
(Peer reviewed; Journal article, 2015)Artikkelen belyser faglærernes opplevelse av planlegging og gjennomføring av et fleksibelt høgskolestudium der bruk av blogg skulle prøves ut. Analyser av intervjuer med faglærerne og spørreskjema mot studentene viser at ... -
Fortellinger om tid og synlighet: en studie av studenters deltakelse i digital undervisning under covid-19-pandemien
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Denne studien fokuserer på studenters egne opplevelser av hvordan omleggingen fra fysisk til digitalt mediert undervisning preget læringsrommet i høyere utdanning under covid-19-pandemien. Studien bygger på seks dybdeintervjuer ... -
Fortellinger om tid og synlighet: en studie av studenters deltakelse i digital undervisning under covid-19-pandemien
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Denne studien fokuserer på studenters egne opplevelser av hvordan omleggingen fra fysisk til digitalt mediert undervisning preget læringsrommet i høyere utdanning under covid-19-pandemien. Studien bygger på seks dybdeintervjuer ... -
Har samlebandsideologien sigra over kreativitet og mogelegheitene for innovasjon i høgare utdanning?
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Vi ser eit auka fokus på innovasjon i høgare utdanning for å møta utfordringar i framtida. Det er ei målsetjing med utdanninga å utrusta studentane med eigna kunnskapar og dugleikar, slik at dei kan bidra til fellesskapet ... -
Hvordan lærer sykepleierstudenter med lave opptakskarakterer anatomi, fysiologi og biokjemi (AFB)?
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Det er en sammenheng mellom bachelorstudentenes karakterpoeng fra videregående skole og resultater til eksamen i anatomi, fysiologi, biokjemi (AFB). Enkelte studenter med lavere opptakskarakterer enn landsgjennomsnittet ... -
Ledelse i akademia: En faglig karrierevei?
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Norge har to karriereveier til toppstillinger i akademia: dosentveien og professorveien. Karriereveiene er definert som likeverdige, men dosentveien framstår mer utydelig enn professorveien når det gjelder vurderingskriterier ... -
På vei mot litteraturformidlerrollen: barnehagelærerstudenters profesjonelle identitetskonstruksjoner
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Arbeid med litteratur er en sentral oppgave for barnehagen, og norsk barnehagelærerutdanning har lang tradisjon for å undervise i barnelitteratur og litteraturformidling. Samtidig eksisterer det lite forskningsbasert ... -
Praksisveilederutdanning for sykepleiere og tannpleiere – hvordan oppleves veilederrollen før og etter gjennomført utdanning?
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Bakgrunn: Praksisveilederrollen i sykepleierutdanningen beskrives med stort arbeidspress og manglende tid til veiledning. Praksisveilederne beskriver at de er dårlig forberedt for veilederrollen og har lite kjennskap til ... -
Skal vi la pasienten døy? Sjukepleiarstudentar sine erfaringar med å handtere utfordringar i simulering
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Historisk har opplæring i sjukepleie vore tufta på ein tradisjonell modell for læring der praksis vert utført i situasjonar nært knytt til røynda. Teknologiske nyvinningar som simulering har endra dette. Simulering har den ... -
«Studentene liker meg mindre på digitale forelesninger» – undervisernes opplevelse med undervisning i digitale læringsmiljø for store studentkull under covid-19-pandemien
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Koronapandemien aktualiserte undervisning i digitale læringsmiljø og førte til en bratt læringskurve for undervisere i høyere utdanning. Studiens formål var å få kunnskap om hvordan undervisere opplevde undervisning i ... -
«Studentene liker meg mindre på digitale forelesninger» – undervisernes opplevelse med undervisning i digitale læringsmiljø for store studentkull under covid-19-pandemien
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Koronapandemien aktualiserte undervisning i digitale læringsmiljø og førte til en bratt læringskurve for undervisere i høyere utdanning. Studiens formål var å få kunnskap om hvordan undervisere opplevde undervisning i ...