• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Artikler, rapporter, filmer / Articles, reports, movies
  • Artikkel - fagfellevurdert vitenskapelig / Articles - peer-reviewed
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Artikler, rapporter, filmer / Articles, reports, movies
  • Artikkel - fagfellevurdert vitenskapelig / Articles - peer-reviewed
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Trepartssamtalen - en arena for å styrke samspillet mellom høgskolens undervisning og praksis? Eksempler fra lærerutdanningen

Gloppen, Bjørg Herberg
Journal article, Peer reviewed
Thumbnail
Åpne
Gloppen. Trepartssamtalen.pdf (104.7Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/134600
Utgivelsesdato
2013
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikkel - fagfellevurdert vitenskapelig / Articles - peer-reviewed [1666]
Originalversjon
Uniped 2013, 36: 20949 - http://dx.doi.org/10.3402/uniped.v36i1.20949   10.3402/uniped.v36i1.20949
Sammendrag
Denne artikkelen retter fokus mot hvordan man kan styrke sammenhengen mellom høgskolens undervisning og studentens praksis. Utgangspunktet er

deltakelse i det nasjonale prosjektet Praksis som Integrerende element i

Lærerutdanningen (PIL), som ble initiert av Kunnskapsdepartementet i

2007. Hovedprosjektet ble avsluttet høsten 2011. Intensjonen med PILprosjektet

var å styrke relasjonen til praksisfeltet. Deltakere i prosjektet var

lærerstudenter, praksislærere og kontaktlærere fra høgskolen. Arbeidet besto

i å undersøke og utvikle trepartssamtalen. Dette er en faglig samtale hvor

studenter, praksislærer og faglærer deltar. Trepartssamtalens hovedformål

er å sikre at studentene får reflektere i tilknytning til sine praksiserfaringer.

Via dialog kan studentene oppdage sammenhengen mellom teori og

praksis. På bakgrunn av erfaringene som er gjort, argumenteres det for at

man gjennom strukturendringer, fokus på aktørenes begrepsforstå else,

refleksjon og veiledning kan gi studentene en sterkere opplevelse av

sammenheng mellom den undervisningen de mottar ved høgskolen og den

virkeligheten de møter i praksis.
 
The article focuses on how to strengthen the relationship between college tuition and student practice. The background for this article is

participation in the national project ‘‘Practice as an integral element in Teacher Education’’ (PIL) initiated by the Ministry of Education in 2007.

The intention of the PIL- project was to strengthen the relationship with the field of practice. Participants in the project were teacher students, in-service teachers responsible for placement and higher education lecturers. The project sought to examine and develop the three-part dialogue. That is an academic conversation where student’s practice teacher and lecturer

are present. Three-part dialogue seeks to ensure that students reflect upon their practice experiences. Via dialogue, students can discover the connection between theory and practice. Based on the experience gained, it is argued that through structural changes, focusing on the participants’ conceptual understanding, and reflection and guidance, offer students a greater sense of the connection between the education they receive at college and the reality they encounter in practice.
 
Utgiver
Uniped. Tidsskrift for universitets- og høgskolepedagogikk
Tidsskrift
Uniped

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit