Show simple item record

dc.contributor.authorØsterås, Bergljot
dc.date.accessioned2011-04-01T13:34:33Z
dc.date.available2011-04-01T13:34:33Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.citationØsterås, B. (2010). Fortellinger om kjønn i barnelitteraturen. Første steg, (3), 18-22.en_US
dc.identifier.issn1504-1891
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/134683
dc.description.abstractI arbeidet med å oppdra barn til å møte og skape et likestilt samfunn er det nødvendig med bevisste holdninger til pedagogisk arbeid. En del av dette arbeidet handler også å reflektere over valg av bøker, og å skape rammer for refleksjon om innholdet i det som formidles. Ved å gi barn et variert utvalg av fortellinger og bøker kan barnehagen være med å utfordre dikotome forestillinger og det vi tar for gitt. Det betyr ikke at voksne skal velge såkalt ?riktig? barnelitteratur, men heller at barn må få tilgang på et mangfold av fortellinger som åpner for å stille spørsmål ved det selvfølgelige og utfordre vedtatte sannheter om kjønn. Det kan være en utfordring for både førskolelærere og lærerutdannere.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFørste stegen_US
dc.subjectfortellingeren_US
dc.subjectkjønnen_US
dc.subjectbarnelitteraturen_US
dc.titleFortellinger om kjønn i barnelitteraturenen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.source.pagenumber18-22en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record