Bruk av alternative opplæringsarenaer for elever som sliter i den ordinære undervisningen: En analyse av alternative opplæringsarenaer og hvordan et slikt tilbud kan oppleves av elevene
Abstract
Alternative opplæringsarenaer er opplæring med en praktisk
tilnærming som kan brukes for elever i forhold til ordinær undervisning, tilpasset
undervisning og spesialundervisning. Slike tiltak har de senere årene økt i omfang i forhold
til smågruppebaserte deltidstiltak. Det har vært et viktig tiltak for ungdom som har vist
problematferd, og som generelt har hatt lav motivasjon for skole. Jeg har ønsket å finne ut
noe om hvilke kvaliteter slike tilbud kan ha, og hvordan elevene selv opplever slike tilbud.
Prosjektet er en kombinasjon av kvalitativ forskning og litteraturstudie. Tidligere elevers
opplevelser kan gi interessant informasjon om kvaliteter ved alternative opplæringsarenaer.
Jeg har utført to kvalitative forskningsintervjuer med en kvinne og en mann som gikk ut av
ungdomsskolen for omkring 10 år siden. I tillegg har jeg brukt litteratur og rapporter som
har sett på ulike kvaliteter ved alternative opplæringsarenaer, og som ellers berører
forskningsspørsmålene mine.