Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNordkvelle, Yngve Troye
dc.date.accessioned2008-11-21T13:06:27Z
dc.date.issued1999
dc.identifier.issn0806-8348
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/144796
dc.description.abstractNotatet inneholder tre artikler som er forberedt som faglige innlegg til seminarer og konferanser. Det første handler om utviklingen av norsk skole som enhetsskole og omsorgsskole og hvordan reformene på -90-tallet tematiserer eller truer de verdiene som ligger til grunn for skolen slik vi har kjent den og ble lagt fram som et foredrag med en ganske muntlig form. Det neste bidraget utdyper kjennetegnene for den norske skolen som kontrast til skolen i Sverige og Danmark og diskuterer særskilt hvordan læreplanene tar opp «internasjonalisering» som trend og tema. Det siste bidraget diskuterer problemer rundt den faglige identiteten til et tema som «internasjonalisering» og «globalisering» anvendt på skolen. This report consists of three independent papers prepared for seminars and conferences. The first deals with the recent development of the Norwegian educational system and raises questions whether this endangeres valuable traditions of the system. The paper was presented as a talk to an audience of students and colleagues in Frankfurt aM, Germany, and I have kepi the initial colloquial form of the paper. The second expands on the communalities of the Nordic educational systems, and criticises the development regarding the topic of «internationalisation» in the curriculum. The last paper focuses on particular curriculum problems as to how and why «global education» needs to develop to gain stronger impetus on the curriculum in the age of «globalisation»en
dc.format.extent315671 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoengen
dc.publisherHøgskolen i Lillehammeren
dc.relation.ispartofseriesArbeidsnotaten
dc.relation.ispartofseries82en
dc.subjectinternasjonaliseringen
dc.subjectglobaliseringen
dc.subjectlæreplanutviklingen
dc.subjectinternationalisationen
dc.subjectglobalisationen
dc.subjectcurriculum developmenten
dc.titleInternationalising the school - critical perspectives on the «globalisation»- process of the Nordic schoolen
dc.typeWorking paperen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel