dc.contributor.author | Birkals, Simon | |
dc.date.accessioned | 2014-05-21T08:32:20Z | |
dc.date.available | 2014-05-21T08:32:20Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/195276 | |
dc.description | Erfaringsbasert master - 90 poeng | |
dc.description.abstract | Studien har en organisasjonsteoretisk tilnærming til offentlig forvaltning med
samarbeidsflaten mellom kommune og stat, med den rolle- og ansvarsfordelingen som der
foreligger, som hovedfokus. Formålet med studiet er å finne ut i hvilken grad lovtekstene som legger føringer for hjelpemiddelformidling blir fulgt, samt å se på hvordan dette påvirker organiseringen og praktiseringen av den faktiske formidlingsprosessen av synshjelpemidler i Oslo og Akershus.
Studien forsøker også å sette søkelys på hvordan utformingen av formelle lov- og regelverk er egnet til å styre den faktiske arbeidsfordelingen mellom ulike offentlige etater.
Problemstillingen er som tidligere nevnt: ”Hvordan er den faktiske rolle- og
ansvarsfordelingen i formidlingsprosessen av synshjelpemidler i Oslo og Akershus i forhold til de føringer for dette som gis i det formelle lovverket?”
Spørsmålet angående rolle- og ansvarsfordelingen mellom stat og kommune i
formidlingsprosessen står sentralt i nesten all forvaltning. På et overordnet nivå kan man si at hjelpemiddelområdet omfavner bredt og innehar mange kompetanseområder som er
spesialisert. Kommunenes ansvar omfatter alle ledd i hjelpemiddelformidlingen og de har det grunnleggende ansvaret for formidlingen av hjelpemidler til alle sine innbyggere i en
kommune. Kommunen skal være formidlingsprosessens førstelinje. I de sakene hvor
kommunenes kompetanse på hjelpemiddelområdet ikke strekker til, vil den statlige
styringslinjen i større eller mindre grad bidra, eller overta ansvaret. Statens ansvar er primært hjemlet i folketrygdloven og omfatter en rekke ulike virkemidler og tiltak. Et landsdekkende fylkesbasert system med 18 hjelpemiddelsentraler skal fungere som et ressurs- og kompetansesenter i andrelinjen. Hjelpemiddelsentralene skal gi faglig bistand og rådgivning til det øvrige fagapparatet i formidlingssystemet, og sørge for at folketrygdens midler blir benyttet i samsvar med bestemmelsene i folketrygdloven på en mest mulig effektivt måte.
Praktisk arbeidsdeling, ansvarsområder og samarbeid mellom stat og kommune skal
fortrinnsvis følge de føringer som er lagt i det gjeldende formelle lovverket. Lovverket
fastsetter hvilket ansvar for produksjon av tjenester og tiltak som faller på de ulike aktørene i formidlingsprosessen. Kommunen og hjelpemiddelsentralen skal innen sine ansvars- og kompetanseområder samarbeide for på den måten å finne den beste helhetlige løsningen for den enkelte bruker. Føringer for rolle- og ansvarsfordelingen finner man primært i folketrygdloven og kommunehelsetjenesteloven, men også andre lovverk og bestemmelser kan spille inn på rettigheten til hjelpemidler.
Denne studien omhandler spesifikt formidlingsprosessen av synshjelpemidler til
synshemmede brukere i Oslo og Akershus. Studien omhandler kun prosessen for formidling av hjelpemidler til voksne mennesker med synshemming. Årsaken til at studiet ikke også omhandler arbeidsliv og barn i skole og barnehage, er at det er andre deler av lovverket som regulerer disse områdene enn de jeg har valgt å se på i denne studien. Omfanget av studien og datainnsamlingen hadde også blitt for stor tatt oppgavens størrelse i betraktning.
Særlig vekt blir det lagt på den første av tre faser i formidlingsprosessen. Denne fasen kalles utredningstid og regnes fra hjelpemiddelbehovet er registrert til en eventuell søknad er satt fram. Fase to og tre, saksbehandlingstid og leveringstid, vil ikke bli vektlagt i stor grad.
Et svar på problemstillingen innebærer et organisasjonsteoretisk fokus på hvordan
hjelpemiddelformidlingen i Oslo og Akershus faktisk foregår i dag, og en vurdering av
hvilke faktorer som kan påvirke rolle- og ansvarsfordelingen mellom stat og kommune i
denne prosessen. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/no/ | * |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 | nb_NO |
dc.subject | NAV | nb_NO |
dc.subject | arbeidsfordeling | nb_NO |
dc.subject | stat | nb_NO |
dc.subject | kommune | nb_NO |
dc.subject | hjelpemidler | nb_NO |
dc.subject | funksjonsnedsettelse | nb_NO |
dc.subject | skjønn | nb_NO |
dc.title | Formidlingsprosessen av synshjelpemidler i Oslo og Akershus | nb_NO |
dc.title.alternative | The dissemination process of visual aids in Oslo and Akershus | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 71 | nb_NO |