Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAasen, Ann Margareth
dc.contributor.authorVigmostad, Inger
dc.date.accessioned2014-08-08T11:35:54Z
dc.date.available2014-08-08T11:35:54Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.isbn978-82-7671-943-7
dc.identifier.issn1501-8571
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/216937
dc.description.abstractHensikten med denne rapporten er å få kunnskap om hvilke forhold i undervisning og læringsmiljø som bidrar til en likeverdig og tilpasset opplæring for gutter og jenter. Studien er en del av et større forsknings- og utviklingsprosjekt i Gjøvik kommune med prosjekttittelen «Gutter og jenter i skolen». Målet med denne kvalitative undersøkelsen er å gå inn i elevenes opplevelser på bestemte forhold i læringsmiljø og undervisning, gjennom å intervjue et utvalg av elever på 6. og 9. trinn. Elevenes oppfatninger vil i mange situasjoner danne grunnlaget for deres handlinger, og eleven vil dermed forstås som en aktør. Aktørperspektivet er rapportens teoretiske rammeverk, i tillegg til noe kjønnsteori og tidligere empiri. For lærere vil det være avgjørende å få kunnskap om elevenes erfaringer og oppfatninger, slik at man best kan legge til rette for læring og bidra til å redusere uheldige læringserfaringer. Problemstillingene som det søkes svar på er: • Hvilke forskjeller og likheter er det i jenter og gutters opplevelse av bestemte elementer i undervisning og læringsmiljøet i Vardal ungdomsskolekrets? • Hvilke pedagogiske konsekvenser kan elevenes stemmer få for lærernes praksis? Gjennom analysene av datamaterialet er det benyttet kontrastering som verktøy, hvilket betyr at forskerne har lett etter likheter og forskjeller mellom guttenes og jentenes stemmer. Resultatene viser at guttene og jentene deler noen opplevelser, men det tyder også på at de opplever skolehverdagen forskjellig på noen områder. Generelt sett ser det ut til at jentene har et mer positivt syn på skole og et større fokus på læring enn guttene. Guttene ser ut til å utøve mer forstyrrende atferd og kjede seg i skoletimene, samt at de i større grad enn jentene har noen negative opplevelser med enkeltlærere. Pedagogiske konsekvenser av elevenes ulike stemmer vil være at de grunnleggende pedagogiske elementene må være på plass, som god klasseledelse, læringstrykk med tydelige forventninger og krav, samt en anerkjennende tilnærming til begge kjønn. Når disse elementene er til stede kan man knytte kunnskapen til handling gjennom variasjon i arbeidsformer og oppgavetyper.nb_NO
dc.description.abstractThe purpose of this report is to gain knowledge about the conditions for the teaching and learning environment that contribute to an equal and adapted education for boys and girls. The study is a part of a larger research- and development project in Gjøvik municipality with the title «Boys and girls in school». The aim of this qualitative study is to go into pupils’ experiences on specific topics in learning and teaching, by interviewing pupils on 6th and 9th grade. The pupils’ views will often be the basis for their actions, and the pupil will be understood as an actor. A participant’s perspective is the theoretical framework for this report, in addition to gender theory and previous empirical research. For teachers, it will be important to get the knowledge about pupils’ experiences and perceptions in order to facilitate learning and reduce negative learning experiences. The issues which is sought answers to are: • What differences and similarities are there in girls’ and boys’ perception of specific items in the teaching and learning environment in Vardal secondary school district? • What are the educational implications for teachers’ practice based on the pupils’ experiences? In the analysis of the data has a contrasting method been used, which means that the researchers have been looking for similarities and differences between boys’ and girls’ voices. The results show that boys and girls share some experiences, but they also experience school life different in some areas. In general the girls have more positive views on school and a stronger learning emphasis than boys. The boys seem to have a more disruptive behavior and are bored in class, and have some negative experiences with some teachers to a greater extent than girls. The educational implications of the pupils’ different voices will be that the basic educational elements must be in place, such as the good class management, learning emphasis with clear expectations and demands, as well as an appreciative approach to both sexes. When these elements are present, the knowledge can turn into action through the variety in methods and task types.en
dc.language.isonobnb_NO
dc.relation.ispartofseriesOppdragsrapport;10/14
dc.subjectfire skoler i Gjøviknb_NO
dc.subjectforsknings- og utviklingsprosjektnb_NO
dc.subjectkvalitativ intervjustudie av elevens erfaringernb_NO
dc.titleElevenes stemmer. Forskjeller og likheter mellom jenter og gutters opplevelser av sin skolehverdagnb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.source.pagenumber68nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel