Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorElvelund, Roger
dc.date.accessioned2014-09-22T08:53:32Z
dc.date.available2014-09-22T08:53:32Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/220803
dc.description.abstractHvordan kan mindfulness bidra til mindre stress og uro på skolen? Forskningsspørsmålene er: Hvilke muligheter gir mindfulness på skolen? Kan mindfulness være en holdning som gir en effekt av mindre stress og uro i klassemiljøet? Kan lærerens innstilling til mindfulness føre til flere tilstedeværende opplevelser? Kan innføringen av mindfulness på skolen eller i klasserommet føre til en økende positiv eller negativ innstilling av mindfulness hos læreren? Ved å ta i bruk aksjonsforskning samarbeidet jeg her med to andre lærere på to ulike skoler for å finne svar. I løpet av fire uker januar 2014, utførte forsker og medforsker mindfulnessøvelser sammen med elevene i klasserommet. I tillegg utførte læreren mindfulnessøvelser sammen med elevene uten forskeren til stede. Lærerne ble intervjuet av forsker før og etter undersøkelsen, og totalt 312 vurderingsskjemaer ble benyttet før og etter mindfulnessøvelser. Det vi fant ut var blant annet dette: · Både elever og lærere i denne forskningen syntes det var interessant å prøve noe nytt, og de ser mulighetene som mindfulness gir i en hektisk skolehverdag. Da elevene fikk blant annet spørsmål om å kjenne etter hvordan de har det, viste det seg at de har det bedre med seg selv umiddelbart etter øvelsene, enn før. Også når mindfulness har vart over tid, kjenner elevene at de har det bedre med seg selv. · Elever som lærerne oppfattet som ”urolige eller stresset” kom spesielt godt ut av det når vi benyttet mindfulnessøvelser i klasserommet. · Lærerne som var medforskere hadde forskjellig utgangspunkt. Lærer 1 kjente noe til mindfulness fra før, lærer 2 hadde ingen kjennskap til mindfulness. Lærer 1 bestemte seg tidlig for å videreføre mindfulness i klasserommet også etter undersøkelsen. Etter å ha blitt kjent med mindfulness, ville også lærer 2 videreføre mindfulness i sitt arbeid på skolen. Her-og-nå øyeblikkene står sentralt i denne oppgaven. Samtidig løftes det fram hvordan psykisk helse med fokus på stress og uro har betydning for lærernes og elevenes liv.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Lillehammernb_NO
dc.titleGi meg en pause : om mindfulness i skolennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber141nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel