Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLilleås, Sarah Bro
dc.contributor.authorWendelbo, Marianne Vang
dc.date.accessioned2014-09-22T12:49:57Z
dc.date.available2014-09-22T12:49:57Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/220936
dc.description.abstractFormål- Formålet med denne studien har vært å studere forskjeller og likheter mellom klynger i industrien og reiselivet. Målet med dette var å øke kunnskapen om hva som kjennetegner industri- og reiselivsklynger. Metode- Studien er et flercasestudie basert på FoU-prosjektet ARMS på Røros og klyngeprosjektet Snowball i Lillehammer og Midt-Gudbrandsdalen. ARMS er industricasen, mens Snowball er reiselivscasen i denne studien. Empiri har blitt innhentet gjennom i alt 12 intervjuer med bedrifter, prosjektledere og FoU-aktører. Seks intervjuer for hvert case. Både datainnsamling og dataanalyse har vært teoristyrt med utgangspunkt i klynger, Porters diamantmodell, kunnskapsbaser, samarbeid og rivalisering samt innovasjonssystemer. Funn- Studien finner at industricasen har kunnskapskoblinger og reiselivscasen har markedskoblinger. Klyngene er like i forhold til klyngedefinisjonen, mens det finnes forskjeller i forhold til Porters diamantmodell, kunnskapsbase, og samarbeid og rivalisering. Industriklynger er kjennetegnet av samarbeid, og har typisk vitenskapelig kunnskapsbase. Studien viser at Porters Diamantmodell ikke kan benyttes som analyseverktøy for å forstå industriklyngers konkurransedyktighet. Reiselivsklynger er kjennetegnet av både samarbeid og rivalisering, og har typisk erfaringsbasert kunnskapsbase. Det konkluderes med at Porters diamantmodell kan benyttes som analyseverktøy til å forstå reiselivsklyngers konkurransedyktighet. Det blir også funnet at industriklynger og reiselivsklynger inngår i to ulike innovasjonssystemer. Koblingen mellom klynger og innovasjonssystemer danner grunnlaget for utvikling av et analyseverktøy, som har fått navnet “Klyngesystemet”. Ettersom industricasen har kunnskapskoblinger og reiselivscasen har markedskoblinger er funnene kun representative for industri- og reiselivsklynger med tilsvarende koblinger. Verdi- Der er forsket både på klynger i industrien og reiselivet, men det er i liten grad forsket på likheter og forskjeller mellom klynger i de to næringene. Dette studiet besvarer denne problemstillingen, og gir på denne måten et teoretisk bidrag. Modellen “Klyngesystemet” kan benyttes som et analyseverktøy til å analysere styrker og svakheter for klyngers konkurranse- og innovasjonsevne.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Lillehammernb_NO
dc.titleForskjeller og likheter mellom klynger i industrien og reiselivet : et eksplorativt casestudie av ARMS og Snowballnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber113nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel