dc.description.abstract | Forfatter: Eirik Amundsen, Bachelor i faglærer kroppsøving og idrettsfag, Høgskolen i Hedmark
Oppgavetittel: Tilpasset opplæring i kroppsøving for barn og unge med funksjonsnedsettelser – case studie av to gutter med Cerebral parese
Nøkkelord: Tilpasset opplæring, Cerebral parese, Behov, Inkludering/Integrering, Trivsel
Innledning og teori ser på lovverket, læreplanene og elevenes rettigheter i sammenheng med barn og unge med funksjonsnedsettelser. Synet på funksjonshemmede før og nå. Samtidig som jeg belyser min problemstilling; «Hvordan opplever barn og unge med funksjonsnedsettelser at de får tatt del i den daglige fysiske og sosiale aktiviteten i kroppsøvingen, med eller uten aktivitetshjelpemidler?». Hensikten er å kartlegge opplevelse av deltagelsen i kroppsøvingsfaget. Fysisk og sosial deltagelse er interesseområdet i undersøkelsen. Videre forklares det om funksjonsnedsettelse, funksjonshemming, Cerebral parese og hvilket hjelpeapparat elevene og skolen har og støtte seg på.
Oppgaven baserer seg på kvalitativ intervjumetode, av to deltagere ved en idrettsklubb på Østlandet. I tillegg til deltagende observasjon av utvalget. Metoden beskrives og begrunnes, og etiske forhold trekkes inn.
Resultatene viser at de to intervjuede guttene har svært forskjellige opplevelser av deltagelse i kroppsøvingen og tilrettelegging fra skolens side. | nb_NO |