• Passivt mottagende VS Aktivt deltagende. En kvalitativ studie om aktivisering av elever. 

      Simensen, Jacob Hagelund (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: I løpet av min utdanning har jeg så langt frontet et syn om at jo mer aktive elevene mine er, jo bedre. I denne bacheloroppgaven setter jeg som mål å utfordre og utforske mitt eget læringssyn med en kvalitativ ...
    • På andre siden av speilet 

      Kristiansen, Anneli (Bachelor thesis, 2015)
      Norsk: I denne oppgaven er det blitt utført en undersøkelse for å svare på hvorvidt musikkundervisningen har innflytelse på ungdomsskoleelevers identitet. Arbeidet med oppgaven har bestått av å intervjue ungdomsskoleelever ...
    • Planbok som pedagogisk verktøy. 

      Mellum, Vegard Solbakken (Bachelor thesis, 2015)
      Norsk: Problemstillingen i oppgaven er «Hvordan kan det pedagogiske verktøyet planbok hjelpe lærere i deres profesjonsutøvelse?». Oppgaven forsøker å svare på dette ved å ta for seg ulike aspekter tilknyttet planbok som ...
    • Relevant naturfagundervisning? 

      Sandvold, Christine Turter (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Denne bacheloroppgaven ble skrevet underveis og etter et studieopphold i Alberta, Canada. Formålet med denne kvalitative studien har vært å finne kjennetegn på hva som kan regnes som relevant naturfagundervisning, ...
    • Religiøse høytidsmarkeringer i skolen 

      Bråthen, Madelen (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven handler om utfordringer og viktige prinsipper i markeringen av ulike religiøse høytider på skolen. I oppgaven har jeg valgt å legge særlig vekt på de muslimske høytidene id al-Fitr og id ...
    • Sakprosa på mellomtrinnet. 

      Fjeldberg, Malin Aasen (Bachelor thesis, 2015)
      Norsk: Oppgaven tar for seg problemstillingen: Hva tenker lærere om lesing av sakprosatekster på mellomtrinnet? Jeg har benyttet meg av en kvalitativ metode, og samlet inn data gjennom intervju med fire lærere på ...
    • Samarbeid mellom skole og hjem når foreldrene ikke bor sammen. 

      Odden, Andrea (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Denne oppgaven tar for seg problemstillingen Hvordan tilrettelegger og håndterer lærere samarbeid med foreldre som ikke bor sammen?, med tre underordnede forskningsspørsmål. Oppgaven har som hensikt å belyse hvordan ...
    • Sammen lager vi gull av gråstein! En studie om samarbeid for sosial utjevning. 

      Petersen, Karina Grøndahl (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Til tross for at styringsdokumentene for norsk skole legger stor vekt på sosial utjevning, viser forskning at sosial reproduksjon allikevel finner sted i dagens samfunn. Denne studien trekker paralleller, og ser ...
    • Selvregulert læring på ungdomstrinnet. 

      Bekkevold, Birgitte Gangsø (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Ved endringer i arbeids- og samfunnsliv, må skolen også endres. Å lære å lære blir omtalt som den viktigste evnen vi kan tillære dagens unge, slik at de kan fungere i et samfunn med stadig skiftninger, enorm ...
    • Selvregulert læring som livslang læring. Et studie om hvordan selvregulert læring formidles i styringsdokumenter og litteratur. 

      Lamborg, Kristine Wold (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Norges forskningsråd (2015) har funnet at selvregulerte elever klarer seg bedre i livet, både når det kommer til utdanning og til arbeidsliv. Denne påstanden var bakgrunnen for valg av tema. Følgende problemstilling ...
    • Selvregulerte elever – Anerkjennende indre dialogisk kartleggingsredskap. 

      Slåen, Thorstein (Bachelor thesis, 2015)
      Norsk: Med en antakelse om at skolen legger for ensidig vekt på kognisjonssiden i selvreguleringen hos eleven, ble problemstillingen for oppgaven utformet: På hvilken måte kan elever kartlegge, og læreren legge til rette ...
    • Sidemålsgrammatikken. Et hjelpemiddel for skriftspråklig ferdighet og språkbevissthet? 

      Tangen, Marius (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Selv om omfattende britiske og amerikanske studier konkluderer med at undervisning i morsmålsgrammatikk ikke har betydning for elevers skriveferdigheter, kan det argumenteres for at slik undervisning kan ha en ...
    • Det skjedde i de dager... Om bruk av fortellinger i RLE-undervisningen på mellomtrinnet 

      Rød, May-Lene Stene (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Denne bacheloroppgaven omhandler bruk av fortellinger i RLE-undervisningen på mellomtrinnet. Bakgrunnen for valg av tema er å finne i læreplanen for faget, hvor fokuset på fortelling er stort. Fortellingen ...
    • Skole-hjem samarbeid i namibiske ungdomsskoler 

      Sjøgren, Sandra (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne bachelor-oppgaven handler om hvordan skole-hjem samarbeidet fungerer ved to ulike skoler i Namibia. Oppgaven belyser hvilke samarbeidsformer som utarter seg, så vel som hvilke nivåer av samarbeid som finner ...
    • Skolens demokratioppdrag – utdanner skolen demokratisk aktive medborgere? 

      Bjerke, Anne Hjørnegård (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvilke mulighetsrom sentrale styringsdokumenter for grunnskolen gir lærere til å utdanne aktive demokratiske medborgere. Oppgaven presenterer en studie av ...
    • Sosiale medier - venn eller fiende? 

      Bjørnstad, Eirik (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Dagens unge er det man kaller de første digitalt innfødte. Sosiale medier har en sentral plass i hverdagen til et flertall av de unge, og disse nye sosiale mediene har også gjort sitt inntog i skolen. Noen ...
    • Språkfokus i naturfag 

      Valen-Senstad, Sondre Vinnes (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Ser i denne oppgaven nærmere på hvilke holdninger tre lærere har til språk i naturfag, og hvilke metoder de bruker i sin undervisning. Ut fra kvalitative intervjuer analyseres det lærerne sier opp mot hva ...
    • Stasjonsundervisning. 

      Johansen, Randi (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Denne oppgaven tar for seg følgende problemstilling “Hvordan opplever elever på 9.trinn læring gjennom stasjonsundervisning i forhold til tradisjonell undervisning i temaet geometri?”. I følge opplæringsloven har ...
    • Streben etter suksess. 

      Martinez Lunde, Ida-Cheyenne (Bachelor thesis, 2015)
      Norsk: Formålet med oppgaven var å undersøke hvilke faktorer som påvirker elevens evne til å gjøre lekser ved namibiske skoler. Ved bruk av kvalitativ metodeforskning har jeg innhentet data fra elever, lærere og rektor. ...
    • ”Takk for at du lærte oss å like hverandre” - Et studie av skolers forståelse av mobbing i lys av lovendringen 

      Rykhus, Marie (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: Mobbing har lenge vært et mye diskutert tema i samfunnsdebatten (Kunnskapsdepartementet, 2015; Wendelborg, 2018; Bakken, 2017), og ulike elevundersøkelser prøver å gi et tall på omfanget av mobbing som foregås i ...