• Du er god nok! Litteraturstudie om tilrettelegging av mestring for elever med dysleksi. 

      Loktu, Thea Amanda Hansen (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Temaet for oppgaven er mestring og dysleksi og omhandler hvorfor og til dels hvordan en særlig skal legge til rette for mestring hos elever med dysleksi. Oppgaven er fundert i både et samfunnsmessigperspektiv og ...
    • Dydsetiske bidrag i skolen. 

      Tetlimo, Kristine (Bachelor thesis, 2014)
      Norsk: Etikk i skolen og dydsetikk er det overordna temaet for denne bacheloroppgaven. For å gi oppgaven et tyngre holdepunkt tilspisses temaet til dannelse og deretter til viktigheten av fenomenet læreren som forbilde. ...
    • Dyrking av elevers indre motivasjon. 

      Haugen, Vegard Eide (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Oppgaven baserer seg på forskningsspørsmålet: Hvordan arbeider lærere målrettet for å fremme den indre motivasjonen hos gutter på 10. trinn i matematikk? For å svare på dette har jeg gjennomført kvalitative intervjuer ...
    • Elevaktivitet i sexsualundervisning. 

      Haganæs, Maren Sandvik (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne oppgaven belyses hvordan underviningsmetoden kan påvikrer elevens tilegnelse av kunnskap, gjennom å se på elevaktivitet kontra tradisjonell undervisning i naturfag med tema prevasjonsmiddler. Det har blitt ...
    • Elevenes forståelse av begrepet kraft. 

      Solstad, Amalie Enghaug (Bachelor thesis, 2014)
      Norsk: Problemstillingen for denne oppgaven er: ”Hvordan utvikler elever sin forståelse for kraftbegrepet med og uten erfaring fra utforskende arbeidsmåter?”. For å undersøke dette har jeg brukt deler av praksisperioden ...
    • Elever i møte med ulike livstolkninger; RLE som holdningsskapende fag 

      Eliassen, Sara Ødegaard (Bachelor thesis, 2013)
      Formålsavsnittet for RLE- faget og målene i LK06 legger føringer for at undervisning i faget skal bidra til at barn og unge utvikler respekt for andre livstolkninger. Problemstillingen er utformet med mål om å finne svar ...
    • Elever med særskilte behov. -Mental inkludering for å bli en del av fellesskapet. 

      Jernslett, Magnus (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: I denne oppgaven fokuseres det på elever med særskilte behov, og hvorvidt de blir inkludert som en del av fellesskapet. Her er det et fokus ikke bare på den fysiske, men også den psykiske inkluderingen av eleven. ...
    • Elevers forståelse av naturvitenskapens egenart gjennom utforskende arbeidsmåter. 

      Krogsæter, Bjørn Erik (Bachelor thesis, 2014)
      Norsk: Denne oppgaven bygger på en kvalitativ studie, hvor det ble gjort intervjuer knyttet til utforskende arbeidsmåter, naturvitenskapens egenart og elevenes epistemologiske forståelse av dette. Ut ifra dette er min ...
    • Elevers trivsel, motivasjon og læringsutbytte. 

      Nordahl, Sigrid Øyen (Bachelor thesis, 2014)
      Norsk: Denne oppgaven ser på sammenhengen mellom elevers trivsel, motivasjon og læringsutbytte. I motivasjon skiller vi mellom indre og ytre motivasjon. Det finnes flere ulike teorier om motivasjon og hvordan vi kan øke ...
    • En vurdering av lærebøker i RLE-faget med fokus på kristendommens historie. 

      Jakobsen, Mia Emilsen (Bachelor thesis, 2015)
      Norsk: Denne oppgaven tar utgangspunkt i fagområdet kristendommens historie i RLE og hendelser innenfor den. I læreplanen for RLE er det slått fast at det skal være et allmenndannende fag som oversikt og perspektiv over ...
    • Et dydsetisk perspektiv på skolens moralopplæring. 

      Røtvold, Hanna Emilie (Bachelor thesis, 2015)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven handler om på hvilken måte et dydsetisk perspektiv på skolens moralopplæring kan bidra til å fremme elevenes moralske karakterdannelse gjennom etikkundervisning. Bakgrunn for valg av tema ...
    • Et kritisk tenkende klasserom. Nøkkelen til visdom er gjennom spørsmål. Ved å tvile ledes vi til undersøkelse, og gjennom undersøkelse oppdager vi sannheten. 

      Helmersen, Jonatan (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: I skolens styringsdokumenter står det at opplæringen skal fremme elevenes evne til kritisk tenkning. Dette var også hovedanliggende for Sokrates, som tok utgangspunkt i å stille sine studenter spørsmål for å finne ...
    • Folkehelse og livsmestring - fysisk aktivitet som avbrekk i skolehverdagen. 

      Rønningen, Synne (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: Denne kvalitative studien tar for seg hvordan et avbrekk med fysisk aktivitet i løpet av skolehverdagen kan påvirke lærelysten og den grunnleggende kompetansen hos elevene. Bakgrunnen for oppgaven er spesielt knyttet ...
    • Forhold som påvirker lese- og skriveferdigheter. 

      Stræte, Ingrid (Bachelor thesis, 2014)
      Norsk: Denne oppgaven er et forsøk på å drøfte følgende problemstilling: “Hvordan spiller det som skjer i skolen inn på lese- og skrivenivået til en namibisk klasse på mellomtrinnet?” I oppgaven har jeg valgt å legge ...
    • Formativ vurdering på 9.trinn. Om vurdering, motivasjon og mestring. 

      Bågårud, Therese (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Denne kvalitative og empiriske bacheloroppgaven bygger på problemstillingen: Hvordan påvirker formativ vurdering til økt motivasjon og mestring hos elever på 9.trinn? En forutsetning for optimal læring og utvikling ...
    • Gjør naturfagen mer motiverende! 

      Einmo, Marius (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Denne oppgaven handler om motivasjon hos elever, og hvordan ulike arbeidsmetoder motiverer elever i naturfag. Hvilken type motivasjon elever har, deres mestringsopplevelse og målsetting. Alt dette med en sammenheng ...
    • Hjem – skole-samarbeid, – en kilde til bedre tilpasset RLE-undervisning? 

      Nordberget, Edith Aune (Bachelor thesis, 2015)
      Norsk: Dagens RLE-lærer har i sitt klasserom flere forskjellige religioner og livssyn representert, og læreren har nå mulighet til å tilpasse sin undervisning til dette mangfoldet. Dette mangfoldet av religioner og livssyn ...
    • Hjem-skole samarbeid i namibiske skoler. 

      Braskerud, Gard Martin (Bachelor thesis, 2015)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven tar for seg hjem-skole samarbeid ved tre ulike namibiske skoler; en fattig, en relativt velstående og en velstående skole. Forskningen er basert på observasjon og intervju av ansatte ved ...
    • «Hva er benevninga?» Elevers møte med regneoppgaver i naturfag. 

      Flesvig, Sindre Syversen (Bachelor thesis, 2014)
      Norsk: Denne kvalitative og empiriske oppgaven bygger på problemstillingen: «Hvordan møter elever regneoppgaver i naturfag?». Oppgaven er dagsaktuell fordi læreplanen i naturfag ble revidert til skolestart høsten 2013, ...
    • Hvordan undervisning om religiøse fortellinger kan sørge for kunnskap, fremme forståelse og etterkomme internasjonale retningslinjer for undervisning i livstolking. 

      Risbakken, Ragnhild (Bachelor thesis, 2014)
      Norsk: Oppgaven undersøker hvordan RLE-faget kan etterkomme internasjonale anbefalinger for undervisning om religion og livssyn, og hvordan den religiøse fortellingen som metode kan sørge for kunnskap om religion og kultur, ...