• Elevers trivsel, motivasjon og læringsutbytte. 

      Nordahl, Sigrid Øyen (Bachelor thesis, 2014)
      Norsk: Denne oppgaven ser på sammenhengen mellom elevers trivsel, motivasjon og læringsutbytte. I motivasjon skiller vi mellom indre og ytre motivasjon. Det finnes flere ulike teorier om motivasjon og hvordan vi kan øke ...
    • En vurdering av lærebøker i RLE-faget med fokus på kristendommens historie. 

      Jakobsen, Mia Emilsen (Bachelor thesis, 2015)
      Norsk: Denne oppgaven tar utgangspunkt i fagområdet kristendommens historie i RLE og hendelser innenfor den. I læreplanen for RLE er det slått fast at det skal være et allmenndannende fag som oversikt og perspektiv over ...
    • Et dydsetisk perspektiv på skolens moralopplæring. 

      Røtvold, Hanna Emilie (Bachelor thesis, 2015)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven handler om på hvilken måte et dydsetisk perspektiv på skolens moralopplæring kan bidra til å fremme elevenes moralske karakterdannelse gjennom etikkundervisning. Bakgrunn for valg av tema ...
    • Et kritisk tenkende klasserom. Nøkkelen til visdom er gjennom spørsmål. Ved å tvile ledes vi til undersøkelse, og gjennom undersøkelse oppdager vi sannheten. 

      Helmersen, Jonatan (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: I skolens styringsdokumenter står det at opplæringen skal fremme elevenes evne til kritisk tenkning. Dette var også hovedanliggende for Sokrates, som tok utgangspunkt i å stille sine studenter spørsmål for å finne ...
    • Folkehelse og livsmestring - fysisk aktivitet som avbrekk i skolehverdagen. 

      Rønningen, Synne (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: Denne kvalitative studien tar for seg hvordan et avbrekk med fysisk aktivitet i løpet av skolehverdagen kan påvirke lærelysten og den grunnleggende kompetansen hos elevene. Bakgrunnen for oppgaven er spesielt knyttet ...
    • Forhold som påvirker lese- og skriveferdigheter. 

      Stræte, Ingrid (Bachelor thesis, 2014)
      Norsk: Denne oppgaven er et forsøk på å drøfte følgende problemstilling: “Hvordan spiller det som skjer i skolen inn på lese- og skrivenivået til en namibisk klasse på mellomtrinnet?” I oppgaven har jeg valgt å legge ...
    • Formativ vurdering på 9.trinn. Om vurdering, motivasjon og mestring. 

      Bågårud, Therese (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Denne kvalitative og empiriske bacheloroppgaven bygger på problemstillingen: Hvordan påvirker formativ vurdering til økt motivasjon og mestring hos elever på 9.trinn? En forutsetning for optimal læring og utvikling ...
    • Gjør naturfagen mer motiverende! 

      Einmo, Marius (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Denne oppgaven handler om motivasjon hos elever, og hvordan ulike arbeidsmetoder motiverer elever i naturfag. Hvilken type motivasjon elever har, deres mestringsopplevelse og målsetting. Alt dette med en sammenheng ...
    • Hjem – skole-samarbeid, – en kilde til bedre tilpasset RLE-undervisning? 

      Nordberget, Edith Aune (Bachelor thesis, 2015)
      Norsk: Dagens RLE-lærer har i sitt klasserom flere forskjellige religioner og livssyn representert, og læreren har nå mulighet til å tilpasse sin undervisning til dette mangfoldet. Dette mangfoldet av religioner og livssyn ...
    • Hjem-skole samarbeid i namibiske skoler. 

      Braskerud, Gard Martin (Bachelor thesis, 2015)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven tar for seg hjem-skole samarbeid ved tre ulike namibiske skoler; en fattig, en relativt velstående og en velstående skole. Forskningen er basert på observasjon og intervju av ansatte ved ...
    • «Hva er benevninga?» Elevers møte med regneoppgaver i naturfag. 

      Flesvig, Sindre Syversen (Bachelor thesis, 2014)
      Norsk: Denne kvalitative og empiriske oppgaven bygger på problemstillingen: «Hvordan møter elever regneoppgaver i naturfag?». Oppgaven er dagsaktuell fordi læreplanen i naturfag ble revidert til skolestart høsten 2013, ...
    • Hvordan undervisning om religiøse fortellinger kan sørge for kunnskap, fremme forståelse og etterkomme internasjonale retningslinjer for undervisning i livstolking. 

      Risbakken, Ragnhild (Bachelor thesis, 2014)
      Norsk: Oppgaven undersøker hvordan RLE-faget kan etterkomme internasjonale anbefalinger for undervisning om religion og livssyn, og hvordan den religiøse fortellingen som metode kan sørge for kunnskap om religion og kultur, ...
    • Is the sky the limit? 

      Edvartsen, Guro Sotkajærvi (Bachelor thesis, 2013)
      Oppgaven har en engelsk tittel, «Is the sky the limit?», noe som gjenspeiler både problemstillingen, og at jeg har basert oppgaven på funn som er gjort på en feltstasjon i Canada. Oppgaven viser til funn om hvordan ...
    • ”Jeg er sint for at jeg ikke er muslimsk nok. Uansett hva jeg gjør blir jeg aldri norsk nok” Om religion, identitet og Skam 

      Bekkevold, Juliane Killerud (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven har som formål å undersøke hvorvidt en religiøs overbevisning kan påvirke identitetsdannelse med tv-serien Skam sesong 4 som referanse. Oppgaven vil derfor presentere et utvalg teori som ...
    • Jeg ser deg, ser du meg? 

      Strøm, Trude Bekkelien (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: I denne oppgaven har jeg sett på trekk ved den norske nikabdebatten og sett den opp mot grunnskolen, med særlig vekt på ungdomstrinnet. Islam legger stor vekt på riktig kledning, men graden av tildekking varierer. ...
    • ”Jenta mi, slapp av!” En litteraturstudie om stress 

      Sørhagen, Ida Karine (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: Temaet for oppgaven er unges, særlig jenters, økende rapportering om psykiske vansker og utfordrende hverdagsliv. Dette er et tema som har vært mye diskutert og debattert i ulike forum, men som allikevel ikke synes ...
    • ”Karakterer på sånne ting går etter magefølelsen uansett” -­ en oppgave om vurdering i musikkfaget. 

      Egge, Karen Kleppe (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Musikk er et stort fag innholdsmessig, som igjen setter mange krav til vurderingen. Jeg har gjennom studier og praksis fattet stor interesse for vurdering i musikkfaget, og spesielt hvordan man kan vurdere elever ...
    • Kjønnsroller og kjønnsforskjeller i skolen 

      Huse, Martin Blakseth (Bachelor thesis, 2014)
      Norsk: Jentene gjør det statistisk bedre på skolen enn guttene og kan smykke seg med tittelen «skolevinnere», mens guttene dermed står igjen som «taperne». Skolen skal være en møteplass hvor elevene møter likhet og ...
    • Korleis fangar ein energi frå lærebøker i naturfag? 

      Himle, Kristin (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Dette studiet bygger på ei kvalitativ innhaldsanalyse om korleis to ulike lærebøker i naturfag nyttar språk og omgrep til å formidle omgrepsforståing for energi. Energi er eit omfattande omgrep, og det krever ein ...
    • Kreativ skriving i naturfag. 

      Trønnes, Maya (Bachelor thesis, 2014)
      Norsk:Problemstillingen min er: ”Hvordan viser elever forståelse for kjemiske reaksjoner i kreative tekster?” Metoden for min studie er å analysere 6 kreative tekster fra tre forskjellige elever. Disse elevene er ...