• Sidemålsgrammatikken. Et hjelpemiddel for skriftspråklig ferdighet og språkbevissthet? 

      Tangen, Marius (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Selv om omfattende britiske og amerikanske studier konkluderer med at undervisning i morsmålsgrammatikk ikke har betydning for elevers skriveferdigheter, kan det argumenteres for at slik undervisning kan ha en ...
    • Det skjedde i de dager... Om bruk av fortellinger i RLE-undervisningen på mellomtrinnet 

      Rød, May-Lene Stene (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Denne bacheloroppgaven omhandler bruk av fortellinger i RLE-undervisningen på mellomtrinnet. Bakgrunnen for valg av tema er å finne i læreplanen for faget, hvor fokuset på fortelling er stort. Fortellingen ...
    • Skole-hjem samarbeid i namibiske ungdomsskoler 

      Sjøgren, Sandra (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne bachelor-oppgaven handler om hvordan skole-hjem samarbeidet fungerer ved to ulike skoler i Namibia. Oppgaven belyser hvilke samarbeidsformer som utarter seg, så vel som hvilke nivåer av samarbeid som finner ...
    • Skolens demokratioppdrag – utdanner skolen demokratisk aktive medborgere? 

      Bjerke, Anne Hjørnegård (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvilke mulighetsrom sentrale styringsdokumenter for grunnskolen gir lærere til å utdanne aktive demokratiske medborgere. Oppgaven presenterer en studie av ...
    • Sosiale medier - venn eller fiende? 

      Bjørnstad, Eirik (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Dagens unge er det man kaller de første digitalt innfødte. Sosiale medier har en sentral plass i hverdagen til et flertall av de unge, og disse nye sosiale mediene har også gjort sitt inntog i skolen. Noen ...
    • Språkfokus i naturfag 

      Valen-Senstad, Sondre Vinnes (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Ser i denne oppgaven nærmere på hvilke holdninger tre lærere har til språk i naturfag, og hvilke metoder de bruker i sin undervisning. Ut fra kvalitative intervjuer analyseres det lærerne sier opp mot hva ...
    • Stasjonsundervisning. 

      Johansen, Randi (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Denne oppgaven tar for seg følgende problemstilling “Hvordan opplever elever på 9.trinn læring gjennom stasjonsundervisning i forhold til tradisjonell undervisning i temaet geometri?”. I følge opplæringsloven har ...
    • Streben etter suksess. 

      Martinez Lunde, Ida-Cheyenne (Bachelor thesis, 2015)
      Norsk: Formålet med oppgaven var å undersøke hvilke faktorer som påvirker elevens evne til å gjøre lekser ved namibiske skoler. Ved bruk av kvalitativ metodeforskning har jeg innhentet data fra elever, lærere og rektor. ...
    • ”Takk for at du lærte oss å like hverandre” - Et studie av skolers forståelse av mobbing i lys av lovendringen 

      Rykhus, Marie (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: Mobbing har lenge vært et mye diskutert tema i samfunnsdebatten (Kunnskapsdepartementet, 2015; Wendelborg, 2018; Bakken, 2017), og ulike elevundersøkelser prøver å gi et tall på omfanget av mobbing som foregås i ...
    • Tanker i et fellesskap. Kritisk tenkning gjennom filosofi som metode i skolen. 

      Markeng, Synnøve (Bachelor thesis, 2015)
      Norsk: I skolens styringsdokumenter står det at opplæringen skal fremme elevene og lærlingenes evne til kritisk tenkning. Dette har den filosofiske samtale i skolen også fokus på. Filosofi som metode i skolen har hatt ...
    • Tilpasset opplæring for evnerike elever. 

      Fjell, Håkon (Bachelor thesis, 2015)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven er et kvalitativt studie om tilpasset opplæring for evnerike elever. Problemstillingen handler om hvordan dette praktiseres ved tre utvalgte norske grunnskoler. Oppgaven undersøker hvordan ...
    • Tilpasset opplæring for minoritetsspråklige elever. 

      Al-Hasan, Afraa (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Alle elever har rett til likeverdig opplæring, og vi som lærere er forpliktet i alle overordnede styringsdokumenter til at undervisning skal tilpasses elevenes forutsetninger. Formålet med min studie er å undersøke ...
    • Tilpasset opplæring og differensiering i styringsdokumenter og lærebøker. 

      Heflo, Ruben Halmrast (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Problemstillingen: Hva slags forståelse av tilpasset opplæring og differensiering får matematikklærere i møtet med styringsdokumentene og lærerbøkene i matematikk? Det blir først presentert et teorigrunnlag om ...
    • Tilskuereffekt og forsvarsmekanismers innvirkning i avdekking og rapportering av seksuelle overgrep. 

      Paulsen, Eili Korntorp (Bachelor thesis, 2015)
      Norsk: Denne oppgaven har som formål å belyse lærerens indre prosesser i møte med seksuelle overgrep. Gjennom kvalitative intevjuer, har jeg gjennom ulike spørsmål og illustrasjoner forsøkt å belyse hvorfor så få ...
    • To verdener av grunnstoff 

      Dyve, Kristin (Bachelor thesis, 2015)
      Norsk: Gjennom arbeidet med denne oppgaven har jeg forsøkt å finne svar på denne problemstillingen: «Hvordan er elevenes forståelse av grunnstoffbegrepet, og hvordan kan læreren ha påvirket denne forståelsen?». For å finne ...
    • Ugraset i norskfaget – Ei undersøking av nynorsk som sidemål i utvalde læreverk for ungdomsskulen 

      Øien, Øyvind (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Nynorsk, og den sin plass i skulen er eit emne som blir diskutert. Med det som bakteppe ser denne oppgåva på omfanget av nynorsk i to læreverk i norskfaget for ungdomsskulen der bokmål er hovudmålet. Ho gjer ...
    • Ungdomskultur - et fremmedelement i skolen? 

      Bjørn, Emilie Nyfløt (Bachelor thesis, 2014)
      Norsk: Denne oppgaven tar for seg ungdomskultur i skolesammenheng, og hvordan denne kulturen kan være en del av ungdomsskoleelevenes identitetsdannelse. Ungdomstrinnet er særlig vektlagt, og det vil bli drøftet om ...
    • Utdanningsdirektoratet og skolens arbeid med redusert leselyst hos elever i den norske skolen. 

      Ramstad, Hanne (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: En myte som har blitt skapt i kjølvannet av PISA-undersøkelsens resultater i Norge er at gutter har mindre leselyst enn jenter i dagens norske skole. Dette ses i sammenheng med at deres leseferdigheter i gjennomsnitt ...
    • Uteundervisning og motivasjon på ungdomsskolen. 

      Gjelten, Anne Berit (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Problemstillingen i denne oppgaven er: «Hvordan vil elevenes motivasjon påvirkes ved å integrere uteundervisning i naturfag?». For å finne svar på problemstillingen har jeg benyttet meg av både kvantitativ og ...
    • Utforskende arbeid i naturfag er spennende! – En kvalitativ studie av utforskende arbeid i naturfag og elevenes holdninger til dette faget. 

      Rindhølen, Solfrid (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: I denne oppgaven har det blitt sett på hvordan utforskende arbeidsmåter kan påvirke elevers holdninger til naturfag. Det har blitt gjort intervjuer av tre elever ved tiende trinn. Intervjuene omhandler deres ...