• Forhold som påvirker lese- og skriveferdigheter. 

      Stræte, Ingrid (Bachelor thesis, 2014)
      Norsk: Denne oppgaven er et forsøk på å drøfte følgende problemstilling: “Hvordan spiller det som skjer i skolen inn på lese- og skrivenivået til en namibisk klasse på mellomtrinnet?” I oppgaven har jeg valgt å legge ...
    • Lesing som grunnleggende ferdighet 

      Freitag, Maiken Nordbye (Bachelor thesis, 2014)
      Norsk: Temaet for denne oppgaven er lesing som grunnleggende ferdighet. Problemstillingen lyder som følger: ”Hvilke utfordringer er knyttet til lesing som grunnleggende ferdighet i et utvalg politiske dokumenter? Og ...
    • Sakprosa på mellomtrinnet. 

      Fjeldberg, Malin Aasen (Bachelor thesis, 2015)
      Norsk: Oppgaven tar for seg problemstillingen: Hva tenker lærere om lesing av sakprosatekster på mellomtrinnet? Jeg har benyttet meg av en kvalitativ metode, og samlet inn data gjennom intervju med fire lærere på ...
    • Utdanningsdirektoratet og skolens arbeid med redusert leselyst hos elever i den norske skolen. 

      Ramstad, Hanne (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: En myte som har blitt skapt i kjølvannet av PISA-undersøkelsens resultater i Norge er at gutter har mindre leselyst enn jenter i dagens norske skole. Dette ses i sammenheng med at deres leseferdigheter i gjennomsnitt ...