• «A teacher is one who makes himself progressively unnecessary» - Elevmedvirkning 

      Ødegård, Kristine (Bachelor thesis, 2013)
      Det står spesifisert i både Opplæringslovens formålsparagraf (2008) og læreplanens generelle del (1993) at elevmedvirkning skal vektlegges i skolen. I 2012 ble det også fastsatt en bestemmelse av tid som skal brukes til ...
    • Allting er lett, bare man kan det: Fordelene ved bruk av regning i flere fag 

      Tomter, Elisabeth K. (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Denne oppgaven bygger på hvordan og hvorfor regneferdigheten skal brukes i flere fag i skolen. Strategidokumentet "Motivasjon og mestring for bedre læring" blir presentert med hvorfor det ble laget og hvordan ...
    • Du er god nok! Litteraturstudie om tilrettelegging av mestring for elever med dysleksi. 

      Loktu, Thea Amanda Hansen (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Temaet for oppgaven er mestring og dysleksi og omhandler hvorfor og til dels hvordan en særlig skal legge til rette for mestring hos elever med dysleksi. Oppgaven er fundert i både et samfunnsmessigperspektiv og ...
    • Dyrking av elevers indre motivasjon. 

      Haugen, Vegard Eide (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Oppgaven baserer seg på forskningsspørsmålet: Hvordan arbeider lærere målrettet for å fremme den indre motivasjonen hos gutter på 10. trinn i matematikk? For å svare på dette har jeg gjennomført kvalitative intervjuer ...
    • Elevaktivitet i sexsualundervisning. 

      Haganæs, Maren Sandvik (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne oppgaven belyses hvordan underviningsmetoden kan påvikrer elevens tilegnelse av kunnskap, gjennom å se på elevaktivitet kontra tradisjonell undervisning i naturfag med tema prevasjonsmiddler. Det har blitt ...
    • Elevers trivsel, motivasjon og læringsutbytte. 

      Nordahl, Sigrid Øyen (Bachelor thesis, 2014)
      Norsk: Denne oppgaven ser på sammenhengen mellom elevers trivsel, motivasjon og læringsutbytte. I motivasjon skiller vi mellom indre og ytre motivasjon. Det finnes flere ulike teorier om motivasjon og hvordan vi kan øke ...
    • Formativ vurdering på 9.trinn. Om vurdering, motivasjon og mestring. 

      Bågårud, Therese (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Denne kvalitative og empiriske bacheloroppgaven bygger på problemstillingen: Hvordan påvirker formativ vurdering til økt motivasjon og mestring hos elever på 9.trinn? En forutsetning for optimal læring og utvikling ...
    • Gjør naturfagen mer motiverende! 

      Einmo, Marius (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Denne oppgaven handler om motivasjon hos elever, og hvordan ulike arbeidsmetoder motiverer elever i naturfag. Hvilken type motivasjon elever har, deres mestringsopplevelse og målsetting. Alt dette med en sammenheng ...
    • Learning by Dewey. Om praktisk tilnærming til opplæring og teori i skolen. 

      Odden, Annfrid Rasch (Bachelor thesis, 2015)
      Norsk: Denne studien handler om to læreres erfaringer rundt tilretteleggingen for undervisningen i klasserommet. Mange elever sliter med det faglige i grunnskolen og kan senere droppe ut av videregående opplæring. Én ...
    • Lærebok i engelskfaget: Et hinder for motivasjon? 

      Kveset, Torleif (Bachelor thesis, 2015)
      Norsk: Både nasjonalt og internasjonalt viser undersøkelser til høy bruk og tillit til lærebøker i engelskundervisningen. Det er en føring fra fagpersoner om at det er for høy grad av lærebøker benyttet i engelskundervisning ...
    • Selvregulert læring som livslang læring. Et studie om hvordan selvregulert læring formidles i styringsdokumenter og litteratur. 

      Lamborg, Kristine Wold (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Norges forskningsråd (2015) har funnet at selvregulerte elever klarer seg bedre i livet, både når det kommer til utdanning og til arbeidsliv. Denne påstanden var bakgrunnen for valg av tema. Følgende problemstilling ...
    • Uteundervisning og motivasjon på ungdomsskolen. 

      Gjelten, Anne Berit (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Problemstillingen i denne oppgaven er: «Hvordan vil elevenes motivasjon påvirkes ved å integrere uteundervisning i naturfag?». For å finne svar på problemstillingen har jeg benyttet meg av både kvantitativ og ...