dc.contributor.author | Solberg, Magnus Grøndalen | |
dc.contributor.author | Buflod, Erlend | |
dc.date.accessioned | 2015-10-20T08:18:47Z | |
dc.date.available | 2015-10-20T08:18:47Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2357016 | |
dc.description.abstract | Hensikt: Litteraturstudiets hensikt er å belyse de etiske utfordringer i demensomsorgen og pasientens opplevelse av god eller dårlig praksis, og hvordan praksis kan gjøres annerledes eller forbedres for å bevare pasientens integritet.
Problemstilling: Hvordan kan sykepleieren bidra til å bevare integriteten til personer med demens i sykehjem?
Metode: Bacheloroppgaven er bygget rundt et litteraturstudie. Vi har anvendt forskningsartikler, pensumlitteratur og selvvalgt litteratur, i tillegg til praksiserfaringer.
Konklusjon: De viktigste faktorene for integritetsbevarende sykepleie er å inneha fagkunnskap, interesse og moralsk omsorg og empati. Dessuten er innsikt i pasientens liv uten å ha fordommer eller la seg negativt påvirke av annet personell essensielt. Lovverket har spilt en viktig rolle i skiftet fra et paternalistisk fokus over i et individuelt fokus. Dette har inspirert pleiepersonell og sykehjemsavdelinger til å ta fokuset videre, og forbedret sine moralske standarder i sykepleien. Vi konkluderer med at sykepleieren bør være et forbilde; dette er avgjørende for den totale omsorgen i sykehjemsavdelingen og for å bevare integriteten til personer med demens. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | sykepleie | nb_NO |
dc.subject | sykehjem | nb_NO |
dc.subject | demens | nb_NO |
dc.subject | livskvalitet | nb_NO |
dc.subject | etikk | nb_NO |
dc.subject.mesh | Nursing | |
dc.subject.mesh | Nursing Homes | |
dc.subject.mesh | Dementia | |
dc.subject.mesh | Quality of Life | |
dc.subject.mesh | Ethics | |
dc.title | Demens og integritet i norske sykehjem | nb_NO |
dc.title.alternative | Dementia and integrity in norwegian nursing homes | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 44 | nb_NO |