• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn / Primary and lower secondary education 5th to 10th grade
  • View Item
  •   Home
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn / Primary and lower secondary education 5th to 10th grade
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tanker i et fellesskap. Kritisk tenkning gjennom filosofi som metode i skolen.

Markeng, Synnøve
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Markeng.pdf (492.7Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2357906
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor i grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn / Primary and lower secondary education 5th to 10th grade [99]
Abstract
Norsk:

I skolens styringsdokumenter står det at opplæringen skal fremme elevene og lærlingenes evne

til kritisk tenkning. Dette har den filosofiske samtale i skolen også fokus på. Filosofi som

metode i skolen har hatt innflytelse på lærere og skoler flere steder i landet gjennom kurs og

bøker fra ulike forfattere. Denne oppgaven undersøker hva filosofi som metode i skolen kan

være og hvordan den knyttes til elevenes evne til kritisk tenkning. Temaet er knyttet til

religion, livssyn og etikk-pensum, men oppgaven vil ta for seg filosofi som metode i alle fag.

Oppgaven er forankret i internasjonale og nasjonale tilnærminger til filosofi som metode og

skolens styringsdokumenter med vekt på kritisk tenkning. I tillegg vil det bli presentert noen

kritiske perspektiver på filosofi og kritisk tenkning i skolen.
 
English:

According to the Norwegian Schools Education Act, the pupils and apprentices are supposed

to learn to think critically. This kind of thinking skills can also be found as a goal within the

tradition Philosophy for Children. This tradition has been influential for teachers and schools

in Norway, because of the many books and courses held about Philosophy with Children. The

following thesis will explore the connection between a philosophical conversation and the

ability to think critically. This thesis is based on both international and national approaches to

philosophy as a method in the classroom, even though the main focus will be Norwegian

schools. The schools policy documents will also play an important roll when studying critical

thinking in context with students. In addition to this, some critical perspectives towards

philosophy and critical thinking in the classroom will be presented.
 
Description
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2015.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit