Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMarkeng, Synnøve
dc.date.accessioned2015-10-23T11:49:13Z
dc.date.available2015-10-23T11:49:13Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2357906
dc.descriptionBacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2015.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: I skolens styringsdokumenter står det at opplæringen skal fremme elevene og lærlingenes evne til kritisk tenkning. Dette har den filosofiske samtale i skolen også fokus på. Filosofi som metode i skolen har hatt innflytelse på lærere og skoler flere steder i landet gjennom kurs og bøker fra ulike forfattere. Denne oppgaven undersøker hva filosofi som metode i skolen kan være og hvordan den knyttes til elevenes evne til kritisk tenkning. Temaet er knyttet til religion, livssyn og etikk-pensum, men oppgaven vil ta for seg filosofi som metode i alle fag. Oppgaven er forankret i internasjonale og nasjonale tilnærminger til filosofi som metode og skolens styringsdokumenter med vekt på kritisk tenkning. I tillegg vil det bli presentert noen kritiske perspektiver på filosofi og kritisk tenkning i skolen.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: According to the Norwegian Schools Education Act, the pupils and apprentices are supposed to learn to think critically. This kind of thinking skills can also be found as a goal within the tradition Philosophy for Children. This tradition has been influential for teachers and schools in Norway, because of the many books and courses held about Philosophy with Children. The following thesis will explore the connection between a philosophical conversation and the ability to think critically. This thesis is based on both international and national approaches to philosophy as a method in the classroom, even though the main focus will be Norwegian schools. The schools policy documents will also play an important roll when studying critical thinking in context with students. In addition to this, some critical perspectives towards philosophy and critical thinking in the classroom will be presented.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectGLUnb_NO
dc.titleTanker i et fellesskap. Kritisk tenkning gjennom filosofi som metode i skolen.nb_NO
dc.title.alternativeA Community of Thoughts.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber28nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel