Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKveset, Torleif
dc.date.accessioned2015-10-26T14:52:48Z
dc.date.available2015-10-26T14:52:48Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2358020
dc.descriptionBacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2015.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Både nasjonalt og internasjonalt viser undersøkelser til høy bruk og tillit til lærebøker i engelskundervisningen. Det er en føring fra fagpersoner om at det er for høy grad av lærebøker benyttet i engelskundervisning og at dette ikke nødvendigvis er heldig. Denne oppgaven vil kaste lys over hvorvidt mindre lærebokfokusert undervisning i engelsk kan være med på å øke elevers motivasjon for faget. Undersøkelsesspørsmålet lyder: ‘Hvordan påvirker lærebokfokusert undervisning elevers motivasjon for engelsk?’ Noen mulige tilnærminger for å oppnå dette vil bli presentert, samt erfaringer fra studier knyttet til lærebokbruk. Kvalitativ metode, derunder strukturert utspørring med åpne og lukkede spørsmål, blir benyttet for å forsøke å belyse oppgavens spørsmål. To grupper av totalt 28 elever på 9. trinn ble brukt som respondenter i forbindelse med denne oppgaven. Oppgaven forsøker ikke å gi direkte svar på problemstillingen, da dette vil være i overkant ambisiøst for en oppgave av denne størrelsen, men kan være med på å støtte oppunder tidligere undersøkelser om norske elevers motivasjon for å lære engelsk, noe som støttes av tidligere forskning. Undersøkelsen gir også en indikasjon på at elevene i undersøkelsen ønsker noe mer variert og interessant undervisning.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: Research into TEFL show that teachers rely heavily on textbooks, and it has been argued that this is not advantageous for learners. The primary aim of this thesis is to shed light on textbook use in EFL-teaching and determine whether there is a connection between extensive textbook use and pupils’ motivation for learning English. Different approaches other than the textbook-approach will be presented. The research question reads: ‘How does textbookcentred teaching affect pupils’ motivation for learning English?’ A structured interview, or closed- and open-ended questionnaire, was distributed to two groups of pupils (28 in total), from Year 9 in a lower secondary school in Norway. Though this thesis does not attempt to conclude in terms of a definitive answer to the research question, one could argue that the results from this study support the statement that pupils’ motivation for learning English is high, something maintained by previous research. Findings show that pupils in the study requested a bigger variety of content, and lessons that were more interesting when asked what would help motivate them for studying English.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectGLUnb_NO
dc.subjectEFLnb_NO
dc.subjectELTnb_NO
dc.subjectTEFLnb_NO
dc.subjectlærebøkernb_NO
dc.subjectmotivasjonnb_NO
dc.subjectandrespråknb_NO
dc.subjectengelsknb_NO
dc.titleLærebok i engelskfaget: Et hinder for motivasjon?nb_NO
dc.title.alternativeThe Coursebook in Teaching English as a Foreign Language: A Motivational Blockade?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber50nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel