Show simple item record

dc.contributor.authorKnudsen, Jan Sverre
dc.contributor.authorAglen, Gry Sagmo
dc.contributor.authorDanbolt, Ingrid
dc.contributor.authorEngesnes, Nina
dc.date.accessioned2015-11-26T12:29:25Z
dc.date.available2015-11-26T12:29:25Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationKnudsen, J. S., Aglen, G. S., Danbolt, I. A. & Engesnes, N. (2015). Barnehagens musikalske veivisere. Norsk pedagogisk tidsskrift, 99(3-4), 294-306.nb_NO
dc.identifier.issn1504-2987
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2365863
dc.descriptionDette er forfatternes versjon av en artikkel publisert i tidsskriftet Norsk pedagogisk tidsskrift. Artikkelen er tilgjengelig på forlagets sider: https://www.idunn.no/npt/2015/03-04/barnehagens_musikalske_veiviserenb_NO
dc.description.abstractBasert på en empirisk undersøkelse i utvalgte barnehager tematiserer artikkelen musikalsk praksis i barnehagens hverdagsliv i et mangfoldsperspektiv. Ved hjelp av sosiologisk og musikksosiologisk terminologi rettes blikket mot musikalsk aktive ansatte. Fem idealtypiske «musikalske veivisere» blir identifisert: DJ-en, tilretteleggeren, korlederen, omsorgsgiveren og artisten. Disse drøftes i lys av yrkesidentitet, repertoarvalg, bruk av nyere musikkmedier, barns medvirkning og forholdet mellom formell og uformell kompetanse. Med utgangspunkt i veiviserne og deres praksis reises problemstillinger både omkring musikkpedagogisk tenkning og aktuelle politiske føringer om å styrke mangfoldet i barnehagene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetsforlagetnb_NO
dc.titleBarnehagens musikalske veivisere.nb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumber294-306nb_NO
dc.source.volume99nb_NO
dc.source.journalNorsk pedagogisk tidsskriftnb_NO
dc.source.issue3-4nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record