dc.contributor.author | Eikebø, Solgunn | |
dc.date.accessioned | 2016-04-21T15:16:05Z | |
dc.date.available | 2016-04-21T15:16:05Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2386873 | |
dc.description | Mastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2015. | nb_NO |
dc.description.abstract | Norsk:
Gjennom
studiet
i
Tilpasset
opplæring
har
jeg
blitt
mer
og
mer
bevisst
hvor
viktig
lederens
rolle
er
i
forhold
til
kompetanseutvikling.
Jeg
ønsket
derfor
å
studere
barnehagenes
praksis
rundt
kompetanseheving
nærmere.
Hva
betyr
begrepet
kvalitet
for
de
ansatte
i
barnehagen,
og
hvilket
forhold
har
de
til
egen
kompetanseutvikling?
Temaet
og
tittelen
på
min
oppgave
ble
derfor
”Kompetanseutvikling
i
barnehagen”.
Målet
med
denne
studien
er
å
studere
hvilket
forhold
de
ansatte
i
barnehagen
har
til
begreper
som
kvalitet,
kompetanse,
faglighet,
refleksjon
og
makt.
Har
de
et
bevisst
forhold
til
hva
som
skaper
kvaliteten
i
deres
barnehage,
og
har
de
et
forhold
til
hva
som
hindrer
en
videre
kompetanseutvikling
i
personalgruppen?
Jeg
ønsker
gjennom
min
oppgave
å
sette
ord
på
og
bevisstgjøre
barnehagens
personale
i
forhold
til
hvilken
påvirkning
diskurser
kan
ha
på
kompetanseutvikling
ved
å
ligge
i
bakgrunnen
og
styre
vår
praksis.
Jeg
ønsker
gjennom
min
forskning
å
sette
i
gang
en
refleksjonsprosess
hos
personalet
i
barnehagen.
Ni
intervjuer
av
styrere,
pedagogiske
ledere
og
pedagogiske
medarbeidere
danner
basis
for
en
diskursanalyse
av
personalets
syn
på
kvalitet
og
kompetanse.
Ved
å
sette
informantenes
utsagn
opp
mot
statlige
føringer,
tidligere
forskning
og
Foucaults
tanker
rundt
makt
og
diskurser
ønsker
jeg
å
gi
et
innblikk
i
hvordan
diskurser
kan
påvirke
vår
praksis
rundt
kompetanseheving.
Spørsmålene
analyseres
under
fem
fokusbegreper;
kvalitet,
kompetanse,
faglighet,
refleksjon
og
makt. | nb_NO |
dc.description.abstract | English:
Through
the
study
of
adapted
learning
I
have
become
more
and
more
aware
how
important
the
role
of
the
leader
is
in
relation
to
raising
competence
in
Norwegian
kindergarten.
I
therefore
wanted
to
study
kindergarten
practice
around
raising
competence.
What
does
the
concept
of
quality
mean
to
the
kindergarden
staff
and
which
relationship
do
they
have
to
their
own
competence?
The
theme
and
title
of
my
masters
thesis
is
"Raising
competence
in
Norwegian
kindergarten”.
The
aim
of
this
study
is
to
investigate
the
relationship
kindergarten
employees
have
to
concepts
such
as
quality,
competence,
academic
expertise,
reflection
and
power.
Do
they
have
a
conscious
awareness
of
what
creates
quality
in
their
nursery,
and
do
they
have
a
relation
to
what
impedes
the
further
development
of
competence?
I
want
to
make
kindergarten
staff
more
aware
of
which
influence
discourses
may
have
on
our
future
competence
if
we
allow
them
to
manage
our
practice.
Through
my
research
I
wish
to
initiate
a
reflection
process
in
kindergarten
staff.
The
basis
for
this
discourse
analysis
of
staff
views
on
quality
and
competence
is
formed
by
Nine
interviews
of
kindergarten
managers,
kindergarten
teachers,
and
assistants.
By
comparing
informants'
statements
with
government
guidelines,
previous
research
and
Foucault
thoughts
about
power
and
discourses
I
want
to
give
a
glimpse
of
how
discourses
can
influence
our
practice
around
competence.
The
questions
are
analyzed
from
the
perspective
of
five
focus
concepts:
quality,
competence,
academically
expertise,
reflection
and
power. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | MITO | nb_NO |
dc.subject | kompetanseutvikling | nb_NO |
dc.subject | barnehagen | nb_NO |
dc.subject | ansatte | nb_NO |
dc.title | Kompetanseutvikling i barnehagen. En diskursanalyse av barnehagepersonales betydning for kvalitet i barnehagen. | nb_NO |
dc.title.alternative | Raising competence in Norwegian Kindergarten. | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 107 | nb_NO |