Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEikebø, Solgunn
dc.date.accessioned2016-04-21T15:16:05Z
dc.date.available2016-04-21T15:16:05Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2386873
dc.descriptionMastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2015.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Gjennom studiet i Tilpasset opplæring har jeg blitt mer og mer bevisst hvor viktig lederens rolle er i forhold til kompetanseutvikling. Jeg ønsket derfor å studere barnehagenes praksis rundt kompetanseheving nærmere. Hva betyr begrepet kvalitet for de ansatte i barnehagen, og hvilket forhold har de til egen kompetanseutvikling? Temaet og tittelen på min oppgave ble derfor ”Kompetanseutvikling i barnehagen”. Målet med denne studien er å studere hvilket forhold de ansatte i barnehagen har til begreper som kvalitet, kompetanse, faglighet, refleksjon og makt. Har de et bevisst forhold til hva som skaper kvaliteten i deres barnehage, og har de et forhold til hva som hindrer en videre kompetanseutvikling i personalgruppen? Jeg ønsker gjennom min oppgave å sette ord på og bevisstgjøre barnehagens personale i forhold til hvilken påvirkning diskurser kan ha på kompetanseutvikling ved å ligge i bakgrunnen og styre vår praksis. Jeg ønsker gjennom min forskning å sette i gang en refleksjonsprosess hos personalet i barnehagen. Ni intervjuer av styrere, pedagogiske ledere og pedagogiske medarbeidere danner basis for en diskursanalyse av personalets syn på kvalitet og kompetanse. Ved å sette informantenes utsagn opp mot statlige føringer, tidligere forskning og Foucaults tanker rundt makt og diskurser ønsker jeg å gi et innblikk i hvordan diskurser kan påvirke vår praksis rundt kompetanseheving. Spørsmålene analyseres under fem fokusbegreper; kvalitet, kompetanse, faglighet, refleksjon og makt.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: Through the study of adapted learning I have become more and more aware how important the role of the leader is in relation to raising competence in Norwegian kindergarten. I therefore wanted to study kindergarten practice around raising competence. What does the concept of quality mean to the kindergarden staff and which relationship do they have to their own competence? The theme and title of my masters thesis is "Raising competence in Norwegian kindergarten”. The aim of this study is to investigate the relationship kindergarten employees have to concepts such as quality, competence, academic expertise, reflection and power. Do they have a conscious awareness of what creates quality in their nursery, and do they have a relation to what impedes the further development of competence? I want to make kindergarten staff more aware of which influence discourses may have on our future competence if we allow them to manage our practice. Through my research I wish to initiate a reflection process in kindergarten staff. The basis for this discourse analysis of staff views on quality and competence is formed by Nine interviews of kindergarten managers, kindergarten teachers, and assistants. By comparing informants' statements with government guidelines, previous research and Foucault thoughts about power and discourses I want to give a glimpse of how discourses can influence our practice around competence. The questions are analyzed from the perspective of five focus concepts: quality, competence, academically expertise, reflection and power.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectMITOnb_NO
dc.subjectkompetanseutviklingnb_NO
dc.subjectbarnehagennb_NO
dc.subjectansattenb_NO
dc.titleKompetanseutvikling i barnehagen. En diskursanalyse av barnehagepersonales betydning for kvalitet i barnehagen.nb_NO
dc.title.alternativeRaising competence in Norwegian Kindergarten.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber107nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel