Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRasen, Randi B.
dc.date.accessioned2016-04-22T09:05:41Z
dc.date.available2016-04-22T09:05:41Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2386945
dc.descriptionMastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2015.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Denne masteroppgaven er skrevet ved Høgskolen i Hedmark i studiet Master i tilpasset opplæring våren 2015. Det er foretatt kvantitative spørreundersøkelser for å belyse i hvilken grad elever med dysleksi i småskoletrinnet får tilpasset opplæring ut ifra sine læreforutsetninger. Disse elevene sammenlignes med elever uten vansker på tilsvarende trinn. Lærerne til disse gruppene inkluderes også i undersøkelsen for å si noe om hvordan de tenker at elever med dysleksi fungerer i skolehverdagen sammenlignet med gruppen uten lærevansker. Speed- prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Volda og Høgskolen i Hedmark. Dette prosjektet har en varighet fra høsten 2012 til våren 2016. Prosjektet er stort og omfattende og har til hensikt å finne ut hvordan kvaliteten på spesialundervisningen ved skoler i 16 kommuner er. Det innsamlede datamaterialet er samlet inn ved hjelp av spørreundersøkelser. Datamaterialet har deretter blitt kodet inn i analyseprogrammet SPSS av Speed- prosjektet. Deretter har jeg i min masteroppgave analysert videre i SPSS og drøftet ved hjelp av teori og empiri. Teorien i denne oppgaven, er et kapittel som omfavner mange sider ved diagnosen dysleksi, hvordan diagnosen kan kartlegges, dysleksi sett i ulike perspektiver inkludert læringsmiljø og noen tilnærmingsmåter som kan være med på å bidra til økt læring for elever med dysleksi. Min masteroppgave viser at elever med dysleksi ikke får sin undervisning tilpasset i like stor grad som elever uten vansker. Elever med dysleksi svarer i større grad negativt på spørsmålene som omhandler leseferdighet, enn elever uten vansker. Det var ikke så uventet med tanke på at dysleksi er en lese- og skrivevanske. Studien min viser videre at lærerne skårer elever med dysleksi lavere på spørsmålet som handler om evne, enn elever uten vansker, noe som var en overraskelse for meg. Elevene med dysleksi har ingen tilleggsvansker. Det er vanskelig å si noe eksakt om hvorfor det er slik, men det kan se ut som om lærerne kobler dysleksi med faglige evner. Dette kan føre til at lærerne legger opp undervisningen som om elevene med dysleksi ikke har de samme evnene til å oppnå like gode resultater som elevene uten vansker. Hvis undervisningene blir lagt “lavere”, vil dyslektikerne ikke få det samme faglige tilbudet, og av den grunn vil de ikke ha den samme faglige kompetanse som elever uten vansker.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: This thesis is written at Hedmark University College in the Master program in special education, spring 2015. It is conducted as a quantitative survey to elucidate the extent to which students with dyslexia in primary school get customized training on the basis of their learning abilities. These students are compared with students without disabilities in similar grades. Teachers of these groups are also included in the survey, to say something about how they think that students with dyslexia works in school compared with the group without learning disabilities. The Speed project is collaboration between Volda University College and Hedmark University College. The projects duration is from autumn 2012 to spring 2016. The project is large and extensive and intends to find out how the quality of special education is at schools in 16 municipalities. The collected data is collected using questionnaires. The data has then been encoded into the analysis program SPSS by the Speed project. I have in my thesis further analysed this using SPSS and discussed it using theory and empirical data. The theory in this paper is a chapter that embraces many aspects of diagnosis of dyslexia, how the diagnosis can be mapped, dyslexia seen in different perspectives including learning and some approaches that can help to improve learning for students with dyslexia. My thesis shows that students with dyslexia do not get their teaching adapted to the same extent as students without disabilities. It was not so unexpected given that dyslexia is a reading and writing difficulty. My study shows that teachers score students with dyslexia lower on questions that are about ability, than students without disabilities, which was a surprise for me. Students with dyslexia respond more negative on questions concerning literacy, than students without disabilities. My study shows that teachers rate students with dyslexia lower than students without disabilities, which was a surprise for me. The students with dyslexia have no additional problems. It is difficult to say exactly why this is so, but it seems as if the teachers connect with dyslexia the pupils abilities. This can cause the teachers to plan the education expecting the pupils with dyslexia to underachieve compared to students without disabilities. If the lessons are lowered, the dyslectics will not get the same educational content and for that reason they will not have the same skills as students without disabilities.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectMITOnb_NO
dc.subjectdysleksinb_NO
dc.subjectlese- og skrivevanskernb_NO
dc.subjecttilpasset opplæringnb_NO
dc.titleI hvilken grad opplever elever med dysleksi, i småskolen, at de får tilpasset opplæring sammenlignet med elever uten vansker?nb_NO
dc.title.alternativeTo what degree do dyslectic pupils in primary school experience that they get education adapted to their needs, compared to pupils without difficulties?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber100nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel