Kartlegging som en ressurs for elever med lese- og skrivevansker - En kvalitativ studie på mellomtrinnet
Abstract
Norsk:
Denne studien tar utgangspunkt i mine egne erfaringer som faglærer, kontaktlærer,
spesialpedagog og særskilt norskopplæringslærer. Mine erfaringer ser jeg i samsvar med et
økende krav om at stadig mer av lærerens arbeidstid blir brukt til skriftlig dokumentasjon av
elevens prestasjoner. Den dokumentasjonen jeg har fokusert på her, er kartleggingsprøver
som omhandler lesing og skriving.
Problemstillingen i denne studien er: Hvordan bruker lærere på mellomtrinnet de
obligatoriske kartleggingsprøvene som en ressurs for å tilrettelegge sin undervisning til
elever med lese- og skrivevansker? Jeg tar her utgangspunkt i lærere som bruker
kartleggingsresultatene for å tilrettelegge for elever med lese og skrivevansker.
Dette er en kvalitativ studie hvor det empiriske materialet bygger på to halvstrukturerte
intervjuer med to lærere som arbeider på mellomtrinnet ved samme skole. Det empiriske
materialet blir analysert opp mot teori om lesing og skriving, kartlegging og egen lærerrolle.
Studien viser at begge disse lærerne har mye lik praksis rundt tilpasset opplæring etter §3-1 i
Opplæringslova (2014). Den obligatoriske kartleggingen begge disse lærerne har
gjennomført i sin klasse, er Carlsten sin Lesetest. Utenom det har læreren på femte trinn
kartlagt med Nasjonale prøver og læreren på sjuende trinn har kartlagt med S40,
Ordkjedetesten og STAS. På sjuende trinn blir elevene retestet for å sjekke om tiltakene som
er satt i verk, har fungert. De tidligere årene har imidlertid kun de elevene som vekker
bekymring, blitt retestet. Studien viser at begge lærerne bruker kartleggingsresultatene til å
dele inn klassen etter nivåer på veiledet lesing og skriving. Resultatet av kartleggingen
brukes også, i samarbeid med foreldrene, til å teste elever som vekker bekymring med
individuelle tester og til å velge ut kandidater til ulike typer kursing, som blant annet
«lesefres». Dette er en type lesekurs hvor eleven blir forberedt på fremtidige tekster i ulike
lesefag og hvor de lærer ulike lesestrategier. Begge lærerne brukte mye av undervisningen på
å lære elevene ulike lesestrategier som for eksempel knyttneveregelen, begrepskart og bruk
av elevens forkunnskaper. Deres forklaringer om egen praksis viser at de kjenner til sine
elevers proksimale sone (Vygotskij, 2001). Flere ulike elementer i deres praksis samsvarer
med Mortimores (referert i Salen, 2003) liste for å fremme positiv læring hos elevene. English:
This study is based on my own experiences as a teacher, tutor, special education and special
tuition teacher. My experiences do I comply with increasing demands that a growing
proportion of teacher hours are used for written documentation of the student's performance.
And the documentation I have focused on here is mapping tests concerning reading and
writing.
My topic question in this study is: How do teachers at the intermediate stage use the
compulsory assessment tests as a resource to facilitate their teaching of students with reading
and writing difficulties? And then I take the basis of teachers who use survey results to
facilitate the students with reading and writing difficulties.
This is a qualitative study where the empirical material based on two semi-structured
interviews with two teachers working at the same school in fifth to seventh grade. The
empirical material is analysed against theory of reading and writing, mapping and role of the
teacher.
The study shows that both of these teachers have a lot of similar practices around customized
training after §3-1 of the Education Act (2014). The obligatory mapping both of these
teachers have completed in their classes is Carlsten's Reading Test. Besides the teacher has
the fifth step mapped with national tests and teacher in seventh grade has discussed with the
S40, Ordkjedetesten and STAS. Seventh grade students are retested to check whether the
measures that have been implemented have worked, while the previous years, only students
of concern has been retested. The study shows that both teachers use survey results to divide
the class by levels of guided reading and writing, working with parents, test students raising
concerns with individual tests and to select candidates for the various types of courses
including reading milling, which is a type of reading course where the student is prepared for
future texts in different reading exercises and how they learn different reading strategies.
Both teachers spent a lot of instruction to teach students different reading strategies such as
fist rule, concept maps and using student's proficiency. Their explanations of their practice
show that they know their students proximal zone (Vygotsky, 2001). Several different
elements in their practice matches Mortimores (referenced in Salen, 2003) list to promote
positive learning for students.
Description
Mastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2015.