Browsing Ph.d.-avhandlinger i profesjonsrettede lærerutdanningsfag / PhD Dissertations in Teaching and Teacher Education by Title
Now showing items 7-18 of 18
-
Litterære lesemåter i ungdomsskolens litteraturundervisning: En studie av møter mellom ungdomslesere og bildebøker
(Doctoral thesis, 2020)I denne studien utforskes niendetrinnselevers bildeboklesninger i klasseromssamtaler og i selvstyrte grupper i norskfaget. Den overordnede problemstillingen har sitt utgangspunkt i leserorienterte teorier og spør hvordan ... -
Læreres praksis og elevers psykiske helse. En eksplorerende studie i ungdomsskolen
(Ph.d. i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;10, Doctoral thesis, 2018)Den overordnede problemstillingen for denne avhandlingen er hvordan elevers psykiske helse kan støttes gjennom læreres daglige praksis med undervisning og med tilrettelegging for læring. Hensikten med avhandlingen er å ... -
The messiness and complexity of pedagogical change. Teachers’ and students’ experiences from implementing cooperative learning in physical education.
(PhD Dissertation in Teaching and Teacher Education;18, Doctoral thesis, 2020)English: In developing future physical education practices, it has been suggested that pedagogical models might help teachers improve conditions for students learning. In this thesis, I therefore explore how primary school ... -
Motivating and Engaging Readers. A study of pre-adolescent Namibian primary school readers
(Doctoral thesis, 2018)This PhD study broadly aims to contribute to the body of knowledge of the reading preferences, activities, motivation and engagement of Namibian pre-adolescent learners. A mixed research design has been employed and the ... -
«Når vi svinger inn på Macern gjør vi det på ordentlig!»: En studie i norsk raplyrikk
(Doctoral thesis, 2018)Utgangspunktet for denne studien er en faglig ambisjon om å utforske hva nærlesninger av norsk raplyrikk kan tilby. Avhandlingas utvalg av raplyrikk er lest fra et estetisk perspektiv som setter det enkelte uttrykket i ... -
Nyere, norske biografier for barn og unge: En studie av biografisjangeren og barn og unges møter med tre biografier
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;14, Doctoral thesis, 2020)Denne avhandlinga posisjonerer seg innenfor forskningsfeltet for barnelitteratur. Gjennom to delstudier utforsker jeg nyere, norske biografier for barn og unge. I den første delstudien ser jeg nærmere på hva det er som ... -
Opprørets variasjoner: Autoritetstematikk i fire dikt av Henrik Wergeland
(Doctoral thesis, 2018)På 1880-tallet ble Henrik Wergeland (1808-1845) gjort til venstresidens dikter og inspirator. Det ble skapt et bilde av en opprørsk og fremtidsrettet personlighet og en like opprørsk og fremtidsrettet diktning. I denne ... -
Physical Education and mental health: A study of Norwegian 15-year-olds
(Doctoral thesis, 2019)Unge menneskers psykiske helse har fått stadig økende oppmerksomhet av politikere og beslutningstakere både i Norge og internasjonalt. Barn og unges psykiske helse er ansett å være en sentral del av den norske skolens ... -
Pre-service teachers’ first encounter with multilingualism in field placement
(PhD Dissertation in Teaching and Teacher Education;17, Doctoral thesis, 2020)Sidan klasserom blir stadig meir fleirspråklege, må lærarutdanningane utdanne lærarstudentar som kan dra vekslar på fleirspråklegheita til elevane for å støtte og fremje læring. Praksisopplæring blir ofte peika på som ein ... -
The professional development of English language teachers: Investigating the design and impact of a national in-service EFL teacher education course
(Doctoral thesis, 2016-11-08)This mixed-methods article-based study examines the professional development of a group of experienced primary school teachers who had taught English without any EFL teacher education. The teachers then took a one-year ... -
Utsatte grupper og kjønnsforskjeller i spesialundervisning og ordinær opplæring
(Doctoral thesis, 2018)Formålet med denne avhandlingen er å undersøke hvilken sammenheng det er mellom faktorer innad i skolen og kjønnsforskjeller i spesialundervisning og ordinær opplæring for utsatte grupper. Utsatte grupper er definert til ... -
Vilkår for læring for elevar på 1.-4. steg med vedtak om spesialundervisning
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;13, Doctoral thesis, 2020)Formålet med avhandlinga er å auke kunnskapen om kva som kjenneteiknar vilkåra for læring for elevar som får spesialundervisning og går på 1. – 4. steg. Det er gitt særleg merksemd til spesialundervisninga sin funksjon for ...